@article { author = {فنی, زهره and سجادی, ژیلا and soleimani, mansoor}, title = {The role of social capital in management and neighborhood participation (Case study:Hshmi and Themori neighborhoods )}, journal = {Geographical Planning of Space}, volume = {5}, number = {18}, pages = {105-122}, year = {2016}, publisher = {Golestan University}, issn = {2538-5739}, eissn = {2538-4821}, doi = {}, abstract = {Urban management means managing the affairs of the local community with regard to stability and satisfaction and compliance with national policy.achieve this management, attention to social capital necessary to build local partnerships to mobilize citizens latent resources to fix the growing problems. While the neighborhood management in tehran have been created to connect people and local communities with city council and tehran city management, lack of effectiveness and efficiency are required and no defined relationship wiht city management and city council.In recent years, many societies are accepted the concept of social capital as part of a strategy to revitalize and reinforce the urban communities and to reduce the issues and problems originating from immethodical growth of population.Although the issue of neighborhood management has been posed in Tehran metropolis, the neighborhood management has still challenges and problems. As a result, the management of Tehran in general and district 10 of municipality in particular have been faced with a crisis.Therefore, by using the potential of social capital of the residents, the ground for realizing the scheme of neighborhood management and optimal participation of residents can be provided. So, the success of neighborhood management depends on emphasizing the recognition of potentials in the form of social capital. This paper is a descriptive-analytical study which examines the concept of social capital and its relationship with neighborhood management.To assess the degree of social capital, 201 questionaires were distributed among the residents of two regions of hashemi and teimoori in district 10 of Tehran.To analyze the data, SPSS software, independent sample T-test, and Pearson Correlation Coefficient were used. The results of research represents significant differences between social capital in neighborhoods, That matter cause different influence on participation level in this neighborhoods. Namely there is correlation between willingness to participation and social capital. But no correlation between social capital and actual participation in this neighborhoods.Also,despite the high level of social capital in temori than hashemi,level of familiarity and actual participation in the hashemi more than teimoori neighborhood, this shows that social capital in the teimoori neighborhood less exploited and not much impact in actual participation of residents.}, keywords = {Neighborhood management,Social Capital,participation,District 10 of tehran Muncipality}, title_fa = {نقش سرمایه های اجتماعی در مدیریت ومشارکت محله ای (مورد مطالعه: محله‌های سلیمانی(تیموری)وهاشمی منطقه ده شهرتهران )}, abstract_fa = {مدیریت شهری به معنای ادراه امور شهر به منظور پایداری و رضایت اجتماعات محلی با در نظر گرفتن و تبعیت از سیاست های ملی است. نیل به چنین مدیریتی، توجه به سرمایه های اجتماعی را ضروری می‌سازد تا مشارکت محلی به منظور بسیج منابع نهفته شهروندان برای رفع مشکلات فزاینده را هموار سازد. درحالی که مدیریت محله در تهران برای ارتباط مردم و اجتماعات محلی با شورای شهر و مدیریت شهر تهران(شهرداری) ایجاد شده اند، فاقد اثر بخشی وکارایی لازم می باشد و هنوز جایگاه مشخصی در ساختار مدیرت شهری پیدا نکرده است. در سالهای اخیر بسیاری از جوامع سرمایه های اجتماعی را به عنوان جزئی از یک استراتژی برای تجدید قوا ، تقویت جوامع شهری وکاهش مسائل و مشکلات مدیریت شهری مورد پذیرش قرارداده اند. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و پیمایشی به بررسی مفهوم سرمایه های اجتماعی و ارتباط آن با مدیریت محله پرداخته است. برای بررسی میزان سرمایه های اجتماعی و مشارکت محله‌ای تعداد 201 پرسشنامه در بین ساکنین2 محله هاشمی و سلیمانی(تیموری ) منطقه 10 شهرداری تهران توزیع گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارspss و همچنین آزمونT با دو نمونه مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر وجود تفاوت معنادار بین سرمایه های اجتماعی در دو محله می باشد که این امر تاثیر خود را به صورت متفاوت در میزان مشارکت ساکنین محلات گذاشته است، یعنی بین تمایل به مشارکت و سرمایه های اجتماعی همبستگی وجود دارد، اما هیچ گونه همبستگی بین سرمایه های اجتماعی و مشارکت عینی در محلات وجود ندارد. همچنین علی رغم بالا بودن سرمایه های اجتماعی در محله تیموری به نسبت محله هاشمی ، میزان آشنایی و میزان مشارکت واقعی در محله هاشمی از محله تیموری بیشتر می باشد، این امر نشان دهنده‌ی این است که سرمایه های اجتماعی در محله تمیوری کمتر مورد بهره برداری قرار گرفته و در مشارکت واقعی ساکنین تاثیر چندانی نداشته است.}, keywords_fa = {مدیریت محله,سرمایه های اجتماعی,مشارکت,منطقه 10 شهرداری تهران}, url = {https://gps.gu.ac.ir/article_13818.html}, eprint = {https://gps.gu.ac.ir/article_13818_b0857678d9af8c6d4012d7999fe7d2cd.pdf} }