%0 Journal Article %T تحلیل کاربری اراضی حمل و نقل درون شهری مناطق چهارگانۀ شهر کرمان با مدل vikor و Saw %J مجله آمایش جغرافیایی فضا %I دانشگاه گلستان %Z 2538-5739 %A غضنفرپور, حسین %A شرفی, حجت اله %A مومنی ازاد, طاهره %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 9 %N 33 %P 171-184 %! تحلیل کاربری اراضی حمل و نقل درون شهری مناطق چهارگانۀ شهر کرمان با مدل vikor و Saw %K کاربری اراضی %K حمل و نقل درون‌شهری %K شبکۀ معابر %K شهر کرمان %R 10.30488/gps.2019.91915 %X رشد سریع جمعیت و مهاجرت یکی از عوامل اصلی و مهم در تراکم و رشد شهرنشینی در سال­های اخیر است. این افزایش رشد سریع باعث بروز مشکلات فراوان در حوزۀ حمل و نقل برای جامعه شهری می­شود و چاره‌اندیشی برای شبکۀ معابر به منظور کاهش این مشکلات ضرورت می­یابد. بر این اساس هدف از انجام این تحقیق تحلیل کاربری اراضی حمل و نقل درون‌شهری شهر کرمان است. روش‌شناسی این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و داده‌های پژوهش از طریق میدانی و اسنادی به‌دست آمده و پایایی داده­های مورد استفاده با بهره­گیری از آلفای کرونباخ به میزان 849/0 محاسبه شده است. در نهایت کیفیت حمل ونقل درون شهری با توجه به شاخص­های در نظر گرفته­شده با بهره‌گیری از نرم­افزارهای ARCGIS, SPSS و آزمون­های آماری (K-S)، تحلیل واریانس یک­طرفه، توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته­اند. برای وزن­دهی به معیارها و زیر معیارها از تکنیک آنتروپی شانون، برای رتبه­بندی مناطق از مدل­های تصمیم­گیری چندمعیاره، vikor و Saw استفاده گردید، نتایج حاصل از تحلیل واریانس یک­طرفه نشان می­دهد، تفاوت معناداری در کیفیت حمل و نقل درون شهری در مناطق شهر کرمان وجود دارد به­طوری­که آزمون توکی این تفاوت معناداری را در چند سطح شناسایی کرده است. در نهایت بر اساس تکنیک (Saw)، به‌ترتیب مناطق 2، 1، 3، 4 و بر اساس تکنیک (Vikor) به‌ترتیب مناطق 2، 1، 4، 3 رتبه بندی شده­اند به طورکلی می­توان گفت که بر اساس چهار شاخص ارزیابی؛ منطقۀ 2 شهرکرمان وضعیت مطلوب­تری دارد. در مقابل منطقۀ 4 به لحاظ شاخص­های حمل و نقل درون­شهری شرایط نامطلوب­تری نسبت به سایر مناطق دارا می­باشد. %U https://gps.gu.ac.ir/article_91915_953d3a09a760d052bbae7146ed66d146.pdf