کاربرد تکنیک AHP در شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر شهرداری کارآفرین با رویکرد توسعه گردشگری

نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه حسابداری، واحدعلی آباد کتول ، دانشگاه آزاداسلامی ، علی آباد کتول، ایران

2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ، واحد علی آباد کتول ، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

3 استادیار، گروه اقتصاد، واحد علی آباد کتول ، دانشگاه آزاداسلامی ، علی آباد کتول ، ایران

4 استادیار، گروه مدیرت، واحد علی آباد کتول ، دانشگاه آزاداسلامی ، علی آباد کتول، ایران

10.30488/gps.2020.110900

چکیده

شهرداری کارآفرین یکی از راهکارهای جدید در راستای دستیابی به توسعه پایدار است و بخش گردشگری از بخش های مهم اقتصاد شهری و زمینه ساز رشد و پیشرفت آن محسوب می شود.هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی واولویت بندی عوامل مؤثر بر شهرداری کارآفرینی با رویکرد توسعه گردشگری می باشد. لذا شناسایی عوامل موثر بر شهرداری کارآفرینی می تواند راه را برای گسترش توسعه صنعت گردشگری و به تبع آن افزایش درآمد پایدار برای شهرداری ، کاهش بیکاری و رونق اقتصادی و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی مردم و افزایش رفاه اجتماعی می شود. برای رسیدن به هدف ، از روش تحقیق ترکیبی (توصیفی - تحلیلی) استفاده شده است .جامعه آماری تحقیق حاضر در بخش کیفی، جهت گردآوری داده ها از تیم خبرگان و در بخش کمی به منظور انجام مطالعات کتابخانه ای و میدانی از متخصصین و اساتید کارآفرینی و همچنین از شهرداران، مدیران و کارشناسان شهرداری ها ، اعضای شوراهای اسلامی شهر و مدیران و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهر گرگان در سال 97-96 استفاده شد. نمونه آماری حدود 30 نفر از جامعه شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهر – مدیران و کارشناسان کارآفرینی شهرداری ، مدیران و کارشناسان کارآفرینی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و اساتید متخصص کار در شهر گرگان و روش در این تحقیق از طریق پرسشنامه به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد. داده های گردآوری شده با استفاده معادلات ساختاری ازفرآیند تحلیل سلسه مراتبی ( AHP ) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته اند.
در این پژوهش 23 مولفه در قالب 5 بعد اقتصادی، اجتماعی، محیطی، ترویجی و رفتاری طراحی و مورد آزمون قرار گرفت و از نتایج به دست آمده میتوان استنباط کرد که در شناسایی ابعاد و متغیرهای تأثیرگذار، عامل ترویجی آشنایی با کانالها و منابع اطلاعاتی با وزن نسبی 155/0 در رتبه اول ، عامل اقتصادی فراهم بودن سرمایه و بنیه مالی با وزن نسبی 005/0 در رتبه بیست و سوم بر شهرداری کارآفرینی موثر می باشند .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Application of AHP Technique in Identifying and Prioritizing Effective Factors on Entrepreneurship Municipality with Tourism Development

نویسندگان [English]

  • Majid Ashrafi 1
  • Mohammad Ebrahim Jorjani Sorkhankalateh 2
  • Seyed Mohammad Reza Hosseini Hosseini 3
  • Mahmoud Reza Cheraghali 4
1 Assistant Professor, Accounting Department, Ali Abad Katoul Branch, Islamic Azad University, Ali Abad Katoul, Iran
2 Ph.D. Student, Department of Management, Ali Abad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
3 Assistant Professor, Department of Economics, Ali Abad Katoul Branch, Islamic Azad University, Ali Abad Katoul, Iran
4 Assistant Professor, Department of Management, Ali Abad Katoul Branch, Islamic Azad University, Ali Abad Katoul, Iran
چکیده [English]

One of the organizations' desirable mechanisms for the rapid and appropriate response to the ever-changing environment in the business environment is the creation of entrepreneurial organizations. Entrepreneurship organizations, through the institutionalization of entrepreneurship within themselves, lead to the implementation of enterprise entrepreneurship. The main objective of the present research is to identify the factors affecting the entrepreneurship municipality with the approach of tourism development. Therefore, identifying the effective factors on the entrepreneurship municipality can provide a way for the development of the tourism industry and, consequently, create sustainable income for the municipality. To achieve the research goal, the combined research method (descriptive-analytical) has been used. The statistical population of the research is qualitative in order to collect data from the team of experts and in the quantitative section in order to conduct library and field studies of experts and professors of entrepreneurship as well as mayors, managers and experts of municipalities, members of Islamic councils of the city and managers and Experts from the Cultural Heritage and Tourism Organization of Gorgan in the year 97-96 were used. A sample of about 30 people from the community of mayors and members of the Islamic councils of the city - managers and experts of the municipality entrepreneurship, managers and entrepreneurship experts at the Cultural Heritage and Tourism Organization and professors working in the city of Gorgan and the method of sampling in this study through a questionnaire as a sample Simple randomization was done. The collected data are analyzed using structural equations from the Hierarchical Hierarchy Process (AHP) analysis. In this study, 23 components were designed and tested in the form of five dimensions: economic, social, environmental, developmental and behavioral. From the obtained results it can be deduced that in identifying the dimensions and variables, the promotion factor of familiarity with channels and information resources with The relative weight of 0.155 is ranked first, the economic factor in providing the financial and financial resources with a relative weight of 0.005 in the twenty-third rank is effective in the entrepreneurial municipality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • "Economic
  • "Social