بررسی عوامل موثر بر قیمت مسکن در شهر تبریز با استفاده از مدل هدانیک

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز

2 3دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه تبریز

چکیده

هدف اصلی این مطالعه، تعیین عوامل موثر بر قیمت مسکن در شهر تبریز می‌باشد. برای این منظور دو دسته واحدهای مسکونی ویلایی و آپارتمانی مورد پرسشگری و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. متغیرهای تاثیرگذار در قیمت مسکن به چهار دسته‌ اصلی متغیرهای کالبدی- فیزیکی، متغیرهای دسترسی، متغیرهای محیطی (همسایگی) و ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی تقسیم‌بندی شدند؛ داده‌های مورد نیاز با پرسشگری از خانوارها و قیمت مسکن با مراجعه به بنگاه‌های معاملات املاک به‌دست آمد. در واحدهای ویلایی متغیرهایی مانند مساحت زمین، بر ساختمان، درآمد و تحصیلات، دسترسی به شوفاژ، عرض کوچه یا خیابان، وضعیت ترافیکی کوچه یا خیابان به‌صورت مثبت و متغیرهایی مانند نمای ساختمان، تعداد اتاق، فاصله از مرکز شهر، قدمت یا عمر بنا، نوع سند مالکیت، تاثیر منفی و معنی‌داری بر قیمت داشته‌اند. در واحدهای آپارتمانی متغیرهای مثبت و معنی‌دار مساحت زیربنا، سن سرپرست خانوار، درآمد، دسترسی به آسانسور و شوفاژ، میزان رضایت، فاصله از مسجد و متغیرهای منفی و معنی‌دار نوع سند مالکیت، نمای ساختمان، فاصله از مرکز شهر، تعداد افراد خانوار و تعداد واحدها می‌باشند.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Estimation of Hedonic Price Model for Tabriz City

نویسندگان [English]

  • M.R. Pourmohammadi 1
  • R. Ghorbani 1
  • A.A. Taghipour 2
1
2
چکیده [English]

The main objective of this paper is to investigate the main determinants of housing price in Tabriz city. For this purpose, the shelters and apartment units have been selected for model estimation and variables of this paper has been classified to economic, social and physical categories. The field analysis has been used for fill out questionnaire in this paper. Moreover, the hedonic price model has been estimated by using of classic linear regression such as OLS.The empirical results of this study reveal that area of land, education, access to radiator, lane or street width and traffic situation have positive and building facet, distance from city center and number of room have negative and significant effect on the shelter housing price. However, in the case of apartment unit, area of land, distance from mosque, income, ownership document and access to elevator and radiator have positive and other explanatory variables like type of ownership document, building facet, distance from city center, number of family  member, number of apartment unit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hedonic Price Model
  • Ordinary Least Square (OLS)
  • Tabriz City
  • housing price
-اسفندیاری، مرضیه. 1383. برآورد تابع قیمت هدانیک مسکن در شهر اصفهان در فاصله سال­های 77-1371. مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، شماره 3 و 4.
2-اکبری، نعمت‌اله، عمادزاده، مصطفی و رضوی، سیدعلی. 1383. ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺴﮑﻦ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﻣﺸﻬﺪ ﺭﻫﻴﺎﻓﺖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﺳﻨﺠﻲﻓﻀﺎﻳﻲ ﺩﺭ ﺭﻭﺵ ﻫﺪﺍﻧﻴﮏ، فصل­نامه پژوهش­های اقتصادی، شماره 11 و 12، تابستان.
3-پورمحمدی، محمدرضا. 1385. برنامه­ریزی مسکن. تهران، انتشارات سمت.
4-جعفری صمیمی، احمد، زورکی، شهریار و اعتصامی، حسین. 1389. برآورد تابع تقاضای مسکن با استفاده از مدل هدانیک (مطالعه موردی: شهر قائم­شهر)، فصل­نامه اقتصاد کاربردی، سال 1، شماره 2، پاییز؛ ص 1-31.
5-خلیلی عراقی، منصور و حسنی، احمد. 1391. درآمدی بر اقتصاد مسکن. چاپ اول، انتشارات دانشگاه تهران.
6-درکوش، عابدین. 1383. درآمدی به اقتصاد شهری. چاپ ششم، تهران، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.
7-زراء نژاد، منصور و ابراهیم انواری. 1385. برآورد تابع قیمت هدانیک مسکن شهر اهواز به روش داده­های ترکیبی، فصل­نامه پژوهش­های اقتصادی ایران، سال 8، شماره 28، ص: 139-168.
8-سعادت مهر، مسعود. 1389. تخمین تابع قیمت هدانیک مسکن شهری خرم‌‌آباد با داده­های مقطعی، مجله دانش و توسعه، شماره 33.
9-عسگری، علی و قادری، جعفر. 1381. مدل هدانیک تعیین قیمت مسکن در مناطق شهری ایران، فصل­نامه پژوهش­های اقتصادی، شماره 4، بهار.
10-ﻗﻠﯽ­زاده، ﻋﻠﯽ­اﮐﺒﺮ، ﺑﻬﺒﻮدی، داود و ﺷﮑﺮﯾﺎن احسان. 1389. ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ­ ﻣﺪل ﻗﯿﻤﺖ ﻫﺪاﻧﯿﮏ ﺳﻨﺘﯽ و ﻣﺪل ﻗﯿﻤﺖ ﻫﺪاﻧﯿﮏ رﯾﺪ در برآورد تابع قیمت هدانیک مسکن (مطالعه موردی: مناطق شهری استان همدان)، فصل­نامه اقتصاد مقداری (بررسی­های اقتصادی سابق)، دوره 7، شماره 2، تابستان.
11-محمدزاده، پرویز، منصوری، مسعود و کوهی لیلان، بابک. 1391. تخمین قیمت هدانیک ساختمان­های مسکونی در شهر تبریز: با رویکرد اقتصادسنجی فضایی، فصل­نامه مدل­سازی اقتصادی، سال ششم، شماره 18، تابستان.
12-وارثی، حمیدرضا و موسوی، میرنجف. 1389. بررسی عوامل موثر بر قیمت مسکن با استفاده از مدل هدانیک قیمت، فصل­نامه جغرافیا و مطالعات محیطی، شماره 3.
13-یزدانی بروجنی، فردین. 1375. برآورد تابع تقاضا برای ویژگی­های مسکن در مناطق شهری، کاربرد الگوی قیمت هدانیک مورد: شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری. پایان­نامه کارشناسی‌ارشد برنامه­ریزی سیستم­های اقتصادی، دانشگاه شیراز.
14.Batalhone, S., Nogueira, J., and Mueller, B. 2002. Economics of Air Pollution: Hedonic Price Model and Smell Consequences of Sewage Treatment Plants in Urban Areas; University of Brasilia, working paper.
15.Cullis, J., and Jones, P. 1998. Public Finance and Public Choice: Analytical Perspectives; Oxford University Press.
16.Din, Allan, Hoesli, M., and Bender, A. 2001. Environmental Variables and Real Estate Prices; Urban Studies, No. 38.
17.Freeman, A. Myrick 1993. The Measurement of Environmental and Resource Values Theory and Methods, Washington D.C.  Resources for the Future.
18.Ham, Ch. 2011. Using The Hedonic Property Method to Value Federal Lands Proximate to Urban: Case Study of Colorado Springs, Colorado; in partial fulfillment of the requirements For the Degree of Doctor of Philosophy Colorado State University Fort Collins, Colorado.
19.Keskin, B. 2008. Hedonic Analysis of Price In The Istanbul Housing Market; Strategic Property Management, No. 12.
20.Lehner, M. 2011. Modelling housing prices in Singapore applying spatial hedonic regression; Master of Science Thesis, Institute for Transport Planning and Systems (IVT), ETH Zurich, Zurich.
21.Oxley, M. 2004. Economics, Planning and Housing; Palgrave Macmillan.
22.Rennie short, J. 2006. Urban Theory A Critical Assessment, Rutledge.
23.Rosen, S. 1974. Hedonic Prices and Implicit Markets: Product Differentiation in Pure Competition, the Journal of Political Economy, Vol. 82, No. 1.
24.Tse, Raymond Y.C. 2002. Estimating Neighborhood Effects in House Prices: Towards a New Hedonic Model Approach; Urban Studies, No.39.