بررسی میزان رضایت‌مندی شهروندان از سازمان زیباسازی و عوامل مؤثر بر آن برای بهبود منظر شهری. مطالعه موردی: منطقه 6 کلان شهر تهران

نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه تهران

2 2استاد و عضو هیات‌علمی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران

3 استادیار و عضو هیات علمی دانشکده‌ جغرافیا، دانشگاه تهران

چکیده

رضایت‌مندی شهروندان از عملکرد و خدمات شهرداری‌ها، عامل اصلی بهبود مستمر در فرایند کارهایی است که برای افزایش کارایی و بهبود کیفیت مدیریت جامع و خدمات شهری صورت می‌گیـرد و توسعه‌ی پایدار و همه‌جانبه‌ی شهر زمانی عملی خواهد بود که شهروندان از عملکرد شهرداری و سازمان‌های آن رضایت داشته باشند. زیباسازی شهری همواره از دو بعد کارکردی و بصری مطالعـه می‌شود که بعد کارکردی با جسم انسان و بعد بصری با روح انسان در ارتباط است. بنابراین زمانی که منظر شهری زمینه‌های رضایت شهروندان را فراهم آورد، در واقع توانسته سلامتی جسم و روح انسان را تضمین کند. اصطلاح زیبایی در چشمان بیننده است و میزان رضایت فرد از زیباسازی بستگی به نوع فرهنگ، ادراک فرد، آگاهی شهروندی و عوامل گوناگون دارد. بنابراین برای تأمین رفاه و رضایت شهروندان در طراحی شهری و زیباسازی باید همه عوامل را در نظر گرفت. در این پژوهش میزان رضایت‌مندی شهروندان از عملکرد سازمان زیباسازی در منطقه‌ی 6 کلان‌شهر تهران بررسی می‌شود و عواملی که بر چگونگی رضایت‌مندی مؤثرند، مورد تحلیل قرار می‌گیرد. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی بوده، جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه انجام شده است و داده‌های حاصل از پرسش‌نامه با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که رضایت‌مندی شهروندان از سازمان زیباسازی در وضعیت متوسط قرار دارد. طبق نتایج، میان متغیرهای آگاهی شهروندی و تکالیف شهروندی با متغیر رضایت شهروندی رابطه‌ی معنادار و مثبتی وجود دارد. رابطه‌ی میان متغیرهای سواد و سن با متغیر رضایت‌مندی معنادار نیست ولی تفاوت معناداری میان متغیرهای جنس و شغل با متغیر رضایت‌مندی وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

-A Survey of the Amount of Citizen's Satisfaction from Aesthetic Organization and Its Influencing Factors to Improve the Beautification of the Urban Landscape. Case Study: Region 6th of Tehran

نویسندگان [English]

  • M. Ahmadi 1
  • A. Pourahmad 2
  • H. Hataminejad 3
چکیده [English]

Sustainable and comprehensive development of the city can be practical when the citizens have satisfaction of the performance of municipality and its organization. Urban aesthetic is studied both functional and visual dimension. Functional dimension related with human body and visual dimension related with psyche. So when urban landscape provide the citizens satisfaction, indeed has been could guarantee body and visual health of human. Glee term is in spectator eyes and the rate of Satisfaction of individual of aesthetic depends on type culture, the individual's perception of that organizations performance, citizens’ awareness and various other factors. So should be considered factors all in urban design for welfare and satisfaction of citizens. In this study, the satisfaction of citizens of the performance of aesthetic organization in region 6 of Tehran and effective factors thereon are examined. The method used in this article is descriptive–analytical method and the information is collected by using questionnaire and collection data were analyzed by SPSS software. The results show that the satisfaction of the citizens of the aesthetic organization is middle. According to The results, there is a positive and significant relationship between variables of   citizenship awareness and citizenship duties with satisfaction variable, there is not significant relationship between age and education and satisfaction and there is a significant relationship between variables of   gender and occupation with satisfaction variable.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Citizenship satisfaction
  • Awareness of citizenship
  • Duties of citizenship
  • Aesthetic organization
  1. باغستانی برزکی، حوریه. 1387. بررسی تأثیر آگاهی شهروندان از حقوق شهروندی بر توسعه­ شهروندی فعال و پاسخ­گویی و شفافیت شهرداری تهران. پایان­نامه کارشناسی‌ارشد، رشته مدیریت امور شهری، دانشگاه تهران.
  2. بایزدی و دیگران. 1388. تحلیل داده­های پرسشنامه­ای با کمک نرم­افزار SPSS (PASW)18. تهران، انتشارات عابد.
  3. بل، سایمون. 1382. منظر: الگو، ادراک و فرایند. ترجمه­ بهناز امین‌زاده. چاپ اول، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
  4. جهانشاهی، محمد. 1390. زیباسازی-خلاقیت در شهرسازی. قابل دسترسی از طریق سایت:  http://articlepersian.persianblog.ir
  5. حکمت نیا، حسن و میر نجف موسوی. 1386. سنجش میزان و عوامل مؤثر بر رضایت­مندی شهروندان از عملکرد شهرداری (مطالعه­ موردی: شهر یزد)، مجله جغرافیا و توسعه، بهار و تابستان.
  6. دانش، جابر. 1392. زیباسازی شهری، ضرورت توسعه­ی همگون شهر. قابل دسترسی از طریق سایت:  http://www.memarnet.com
  7. رفیعیان، مجتبی و زهرا خدایی. 1388. بررسی شاخص­ها و معیارهای مؤثر بر رضایت­مندی شهروندان از فضاهای عمومی شهری، فصل­نامه­ی راهبرد، سال هجدهم، شماره­ی 53، زمستان 1388، صفحات 227- 248.
  8. رفیعیان، مجتبی و همکاران. 1388. رضایت­مندی شهروندان از محیط­های سکونتی شهری، علوم محیطی، سال هفتم، شماره­ی اول، پاییز، صفحات 57-68.
  9. شهرداری تهران. 1392. حقوق شهروندی. قابل دسترسی از طریق سایت:  http://www.tehran.ir
  10. فرجی سبکبار، حسن­علی. 1392. جزوه­ کلاسی درس GIS. مقطـع کارشناسـی‌ارشد، رشتـه­ برنامه‌ریزی روستایی، دانشگاه تهران.
  11. ماتلاک، جان.ل. 1379. آشنایی با طراحی محیط و منظر. ترجمه­ معاونت آموزش و پژوهش سازمان پارک­ها و فضای سبز شهر تهران. جلد دوم، تهران، انتشارات سازمان پارک­ها و فضای سبز شهر تهران.
  12. متولی، مسعود. 1389. بررسی و سنجش کیفیت زیبایی در منظر شهری بر اساس مفهوم دیده­های متوالی  (مطالعه موردی: مسیر گردشگری داراباد تهران)، آرمانشهر، شماره­ 5، صفحات 123-139.
  13. موحد، علی و دیگران (1393). تحلیل نابرابری های فضایی خدمات در سطح محلات منطقه 6 تهران. مجله آمایش سرزمین. شماره اول. ص 82-59.
  14. مرتضوی، سید حمزه. 1391. موانع مؤثر بر زیباسازی شهری. قابل دسترسی از طریق سایت: http://mohammadshatian.blogfa.com
  15. موره، ژان پیر و دیگران. 1373. فضاهای شهری: طراحی، اجرا، مدیریت. ترجمه­ی حسین رضایی؛ میرمعزالدین مجایی و محسن رسولی. چاپ اول، انتشارات مونیتور.
  16. هیراسکار، جی‌کی. 1386. درآمدی بر مبانی برنامه­ریزی شهری. ترجمه­ محمد سلیمانی و احمدرضا یکانی فرد. چاپ اول، تهران، دانشگاه تربیت معلم.
17.Aktas, A. et al. 2009. Assessing holiday satisfaction of German and Russian tourists visiting alanya. Journal of tourism and hospitality Management. 1(1): 1-12.

18.Del Bosque, I.R and San martin, H. 2008. Tourist satisfaction: cognitive-affective model. Annals tourism research. 35 (2): 551-573.

19.Deniz, A. 2012. Measuring the satisfaction of citizens for the services given by the municipality: the case of Kirsehir municipality. Procedia-Social and Behavioral Sciences. pp. 555–560

20.Friedman, J. 2002. The prospect of cities. University of Minnesota Press. Minneapolis

21.Gungor, H. 2007. Emotional satisfaction of customer contacts. Amsterdam, Amsterdam university press.

22.Richards, M. et al. 2003. Impacts of illegality and barriers to legality: a diagnostic analysis of illegal logging in Honduras and Nicaragua. International Forestry Review. pp. 282-292

23.Van Poll, R. 1997. The Perceived Quality of the Urban Residential Environment A Multi-Attribute Evaluation. Gronigen University Press.