نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبد کاووس ، گنبد کاووس، ایران
2 عضو هیاتعلمی و استادیار گروه معماری، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Reducing road dangers for tourists require emergency stations and roadside assistance during different events. And other services between the way such as residance that have a good place to relax, reduce stress and achieve a high degree of satisfaction to tourists. The establishment of these complexes and job creation is to expand the surrounding areas. Characteristics for site selection and design of road residence, is dependent on climatic conditions of region. Iranian people, especially citizens in areas that are warm invented ways to cope with the harsh climate. Earth sheltered architecture as one of these methods to build resorts, architecture,use of Abuttals to the outer walls of the building as thermal mass to reduce heat dissipation and protection is easy to keep indoor air temperature. In the present study after studies and determine the main characteristics to locate the earth sheltered road residence in Semnan province using geographic information system, The data of each characteristics by taking into account the weighted professionals in the field, And in order of priority to the phased approach of drawing layer and is applied in the desired range. So at any step after the check, void the test areas were removed and applied to the appropriate areas remained next step. In this way, all indexes are applied and On this basis the final map was drawn from the model, They finally selected site within 20 kilometers East of Shahrood city, is located on the north side of the shahrood-sabzevar international road As the best location for the project was chosen road residence with approach to earth sheltered architecture.
کلیدواژهها [English]
10. رئیس میرزایی، نرگس. میرموسوی، سیدحسین. احدنژاد روشنی، محسن. 1394. مکانیابی مجتمعهای گردشگری بین راهی بر اساس سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) مسیر اتوبان زنجان-سرچم، اولین کنگره بین المللی زمین، فضا و انرژی پاک.
12. سبحانی، سعید. رباطی،هادی. قاسمی نژاد، حسین. 1392. ضرورت ساخت مجتمع خدماتی-رفاهی بینراهی و نگاه ویژه دولت به این امر، نشریه راهبران، شماره 65، ص 56-59.
13. سلیمانی، سارا. بذرافکن، نسیم. 1392. پایداری شهرها در اقلیم گرم و خشک سیستان، اولین همایش بینالمللی و چهارمین همایــــش ملی عمران شهــری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
14. شیعه، اسماعیل. بدری، علیاصغر. 1384. بررسی جایگاه مجتمعهای خدماتی رفاهی بینراهی از دیدگاه برنامه ریزی شهری و منطقهای، مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دوره 18، شماره 1 ویژه نامه جغرافیا، ص67-90.
15. عرب مریم، فرخ زاد محمد. 1396. طراحی بناهای خاکپناه بر مبنای اصول معماری پایدار جهت کاهش مصرف انرژی ساختمان در اقلیم گرم و خشک: مطالــعه موردی شهر شاهرود . فصلنامه پژوهشهای سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی، دوره 3، شماره ۸، ۱۴۷-۱۷۳.
16. عرب، مریم .1395. طراحی اقامتگاه بینراهی با رویکرد معماری خاکپناه در اقلیم گرم و خشک ایران، به راهنمایی: محمد فرخ زاد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبد کاووس،گروه معماری.
18. فرج زاده اصل، منوچهر. رستمی، مسلم. 1383. ارزیابی و مکان گزینی مراکز آموزشی شهری با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) مطالعه موردی: شهرک معلم فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 8، کرمانشاه. ص 133-152.
19. کامیابی، سعید. سید علی پور، سید خلیل. 1393. ارزیابی تصادفات جاده ای درشرایط مختلف جوی درجادههای اصلی استان سمنان . فصلنامه مطالعات پژوهشی راهور، شماره 8. ص 115-136.
20. کشوری، بهاره. تیموری، پرویز. 1389. کاربرد GIS و TIS در امکان سنجی گردشگری ساحلی، نمونه موردی: شهر بابلسر، جغرافیای انسانی، سال دوم، شماره 4، صص 73-90.