نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه جغرافیا، دانشگاه گلستان
2 دانشجوی دوره دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Investigating the newest statistics and information indicates that the annual growth of tourism industry is ascending. in the event that the number of tourists in the year of 2013 with the growth rate of 5%, is equal to 1.780 billion people
The purpose of this study is to assess tourists’ satisfaction with performance of dimensions of destination of tourism product & based on the Scio-demographics characteristics such as gender, age, marital status, level of education, income, and occupation. This research is based on descriptive-analytic method, and a self-administrated questionnaire was used as a survey instrument. The validity and reliability of the survey instrument were based on two methods, content validity (specialists and experts’ attitudes) and Cornbach’s alpha (α =0.9). In total, 200 questionnaires were distributed among the sample chosen by convenience sampling method. The data were analyzed by SPSS version 20.0. The results of the comparative analysis indicated that there was no different level of tourist satisfaction based on gender, marital status, and income with the performance of dimensions of Ghorogh Forest Park tourism product. In contrast, there was a significant difference in tourist satisfaction based on age, level of education for destination image, as well as in destination facilities based on occupation. Moreover, the results of the correlative analysis implied that gender, age, marital status, level of education, income, and occupation did not affect the tourists’ satisfaction significantly. The results of this analysis will help decision makers and officials of the Park to enhance tourists’ satisfaction by designing effective strategies.
Keywords: Tourism destination, Tourism product, Tourists’ satisfaction, Tourist profile, Ghorogh Forest Park.
کلیدواژهها [English]
منابع
12. سقایی، مهدی. دانا علیزاده. 1392. امکانسنجی محصول گردشگری روستایی در شهرستان پاوه، فصلنامۀ علمی- پژوهشی فضای جغرافیایی، سال سیزدهم، شماره 41، 20-1.
13. صفرآبادی، اعظم. علی احمدپور. 1398. برنامهریزی تفرجگاههای پیرامون شهرها با تأکید بر گردشگری سلامت مطالعه موردی: چشمه آبگرم تودلویه، مجله آمایش جغرافیایی فضا، سال نهم / شماره مسلسل سی و یکم، بهار 1398، صص: 11- 1.
14. ضیایی، محمود. نیلوفر عباسپور. 1390. ارزیابی کیفیت محصول گردشگری شهری تهران از دید گردشگران درون مرزی، فصلنامه گردشگری و توسعه، شماره 1، جلد 1، 96-76.
15. علامه، محسن. ایمانه نکتهدان. 1389. بررسی تأثیر کیفیت خدمات بر وفاداری مشتری (مطالعه مورد هتلهای چهار و پنج ستاره اصفهان)، مدیریت بازرگانی، دوره 2، شماره 5، 124-109.
17. کدیور، علیاصغر. مهدی سقایی. 1380. ساماندهی گردشگری در تفرجگاه های پیرامون شهری (1)، (مطالعه موردی: دره اخلمد)، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 83، 134-111.
18. موسوی، میرنجف. احمد آفتاب و علی مجنونی. 1398. توسعه گردشگری مناطق روستایی با تأکید بر اولویتهای سرمایهگذاری در زیر ساختها مطالعه مورد: استان آذربایجان شرقی، مجله آمایش جغرافیایی فضا، سال نهم / شماره مسلسل سی و یکم، بهار 1398، صص: 54-39.