%0 Journal Article %T ارزیابی عوامل پایدارسازی نظام درآمدی و تأمین منابع مالی شهرداری‌ها با تأکید بر نقش برند سازی مطالعه موردی: کلان‌شهر ارومیه %J مجله آمایش جغرافیایی فضا %I دانشگاه گلستان %Z 2538-5739 %A علیزاده باراندوزی, هادی %A حمیدزاده خیاوی, سهیلا %A حسین زاده دلیر, کریم %D 2023 %\ 02/19/2023 %V 12 %N 4 %P 163-182 %! ارزیابی عوامل پایدارسازی نظام درآمدی و تأمین منابع مالی شهرداری‌ها با تأکید بر نقش برند سازی مطالعه موردی: کلان‌شهر ارومیه %K توسعه پایدار %K منابع درآمدی شهرداری %K برند سازی شهری %K کلان‌شهر ارومیه %R 10.30488/gps.2023.374446.3600 %X بهبود و ترویج رقابت‌پذیری شهری مهم‌ترین عامل در توسعه شهری است. از طرفی، تدوین چشم‌انداز روشن و استراتژی‌های منعطف مبتنی بر منابع درآمدی پایدار از دغدغه همیشگی شهرهای ایران است. پژوهش حاضر با روش تحلیلی - موردی و رویکرد کمی انجام‌گرفته است. با توجه به ماهیت داده‌ها و عدم امکان کنترل رفتار متغیرهای مؤثر در مـسئله نیز از نـوع غیرتجربـی است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش دلفی، آزمون‌های تی تک نمونه‌ای، تحلیل واریانس یک‌طرفه (ANOVA)، همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چندگانه و آزمون تعقیبی شفه در نرم‌افزار SPSS استفاده‌شده است. به‌منظور مدل یابی معادلات ساختاری منابع مالی با استفاده از معادلات ساختاری در نرم‌افزار Amos مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار در ارزیابی برندینگ کلان‌شهر ارومیه بررسی شد. ارزیابی منابع درآمدی نشان می‌دهد که ارومیه از حیث منابع شهرداری در وضعیت پایدار قرار می‌گیرد و در بقیه اکثریت شاخص‌ها در وضعیت ناپایدار و نیمه پایدار قرار دارد. در بین شاخص‌های رویکرد منابع مالی، بالاترین میانگین را شاخص عوارض عمومی (38/3) و پایین‌ترین شاخص را کمک‌های اعطایی دولت و سازمان‌های دولتی (88/2) داشته است. همچنین در بین شاخص‌های رویکرد برندینگ شهری، بالاترین میانگین را بعد خلق جاذبه‌های شهری (76/3) و پایین‌ترین ارزیابی را بعد مشارکت (18/3) داشته است. نتایج نشان می‌دهد که در بین مناطق 5 گانه ارومیه، از نظر تناسب شاخص‌های برندینگ شهری اختلاف وجود دارد. به‌طوری‌که در سطح مناطق ۵ گانه سطح معنی‌داری با فرض 0.05>p کمتر از 05/. است. در نتیجه هرچند شرایط شاخص‌های برندینگ در سطح مناطق متفاوت است، اما نشان از افزایش اثرگذاری درآمد منابع مالی پایدار دارد. %U https://gps.gu.ac.ir/article_171230_d112b3989e8dbea21984b77a7d4aa3fb.pdf