TY - JOUR ID - 91057 TI - اصلاح مسیر سیستم‌های اصلی حمل و نقل همگانی شهر مشهد با روش الگوریتم کلونی مورچگان و رویکرد افزایش دسترسی JO - مجله آمایش جغرافیایی فضا JA - GPS LA - fa SN - 2538-5739 AU - شاداب مهر, هومن AU - رهنما, محمد رحیم AU - اجزاء شکوهی, محمد AU - مافی, عزت اله AD - دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد پردیس بین‌الملل AD - استاد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد AD - دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 32 SP - 1 EP - 12 KW - حمل و نقل همگانی KW - دسترسی KW - الگوریتم کلونی مورچگان KW - شهر مشهد DO - 10.30488/gps.2019.91057 N2 - خطوط استخوان بندی حمل و نقل همگانی شهر مشهد حدود 50 درصد با یکدیگر همپوشانی دارند که این مسئله از سطح پوشش سیستم می­کاهد. این تحقیق با هدف باز طراحی مسیر خطوط مذکور با رویکرد حداکثرسازی خصوصیت دسترسی سیستم انجام شده است. جهت تعیین مسیرهای اصلاحی خطوط مذکور از روش الگوریتم کلونی مورچگان استفاده شده است. سپس شاخص دسترسی ترکیبی به روش هنسن به تفکیک 253 ناحیه ترافیکی در دو حالت سیستم وضع موجود و سیستم پیشنهادی تحقیق محاسبه شده است. مقایسه دو سیستم وضع موجود و اصلاح شده به کمک شاخص دسترسی و با روش محاسبه میانگین دو گروه مستقل با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام شده است. مسیرهای اصلاحی تعریف شده، سطح پوشش را افزایش داده در حالی‌که طول کل خطوط سیستم پیشنهادی نسبت به سیستم اولیه ثابت می‌باشد. همچنین شاخص دسترسی به سیستم اصلاح شده نسبت به سیستم موجود به طور معناداری افزایش یافته است. با توجه به اینکه سیستم موجود استخوان بندی حمل و نقل همگانی شهر مشهد با روش‌های مبتنی بر سرعت و حرکت طراحی شده است، نتایج این تحقیق، تفاوت رویکرد مبتنی بر سرعت و حرکت نسبت به رویکرد مبتنی بر دسترسی را در طراحی سیستم‌های حمل و نقل همگانی آشکار می‌سازد UR - https://gps.gu.ac.ir/article_91057.html L1 - https://gps.gu.ac.ir/article_91057_977645f9ff84f2df43130ac68b43a0b0.pdf ER -