2024-03-28T19:10:09Z
https://gps.gu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1210
Geographical Planning of Space
2538-5739
2538-5739
1393
4
11
مدلهای پیشبینی سفرهای آموزشی پیاده دانشآموزان.مطالعه موردی شهر مشهد
محمد
اجزاء شکوهی
هومن
شاداب مهر
کاسته شدن از تعداد دانشآموزانی که مسیر خانه تا مدرسه را با روش پیادهروی طی میکنند، زنگ خطری برای برنامهریزان شهری است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه عوامل جمعیتی، اجتماعی، کالبدی و حمل و نقلی با سفرهای آموزشی دانشآموزان و طول سفرهای مذکور در مناطق شهر مشهد میباشد. مبنای نظری تحقیق، نظریه رشد هوشمند و پایداری شهر است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. جمعآوری اطلاعات با استفاده از دو نوع روش اسنادی و پیمایشی صورت پذیرفته است. جهت بررسی نحوه انجام سفرهای آموزشی دانشآموزان دبستانی و تعیین متوسط فاصله خانه تا مدرسه، از روش پرسشنامه استفاده شده است. حجم نمونه شامل 251 نفر از دانشآموزان کلاسهای پنجم ابتدایی 5 مدرسه در مناطق مختلف شهر مشهد میباشد. در این تحقیق 10 متغیر مستقل به عنوان ویژگیهای مناطق شهری و 2 متغیر وابسته شامل تعداد دانشآموزانی که پیاده به مدرسه میروند و طول سفر آنها مورد بررسی قرار گرفته است. آزمونهای آماری و مدلسازی به کمک نرم افزار SPSS انجام شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد: الف- با افزایش تعداد دانشآموز و تراکم ترافیک در یک منطقه، تعداد دانشآموزانی که از شیوه پیادهروی برای رفت و آمد به مدرسه استفاده میکنند، افزایش مییابد. ب- متغیرهای جمعیت، مساحت و طول معابر منطقه، با مسافت پیادهروی دانشآموزان همبستگی معنیدار مثبت و پارامترهای تراکم دانشآموز و تراکم معابر بحرانی (پر ترافیک) در منطقه، با مسافت پیادهروی دانشآموزان همراهی معنیدار منفی دارند.
2014
06
01
1
18
https://gps.gu.ac.ir/article_7395_e0575f3c9326e26eee54bed28f005d27.pdf
Geographical Planning of Space
2538-5739
2538-5739
1393
4
11
ارزیابی عملکرد سیستم اتوبوس تندرو (BRT) در کلانشهر اصفهان از دیدگاه شهروندان
محسن
سقایی
زهره
صادقی
نسترن
عقیلی
یکی از بزرگترین مشکلاتی که شهرها همواره با آن درگیر هستند، موضوع حمل و نقل است که در بسیاری از طرحهای شهری به عنوان محور اصلی موضوعات مطرح است. امروزه عواملی از قبیل رشد سریع جمعیت، مهاجرت به شهرها، افزایش مالکیت خودرو و استفاده از وسایل نقلیهی شخصی و مشکلات فراروی توسعهی حمل و نقل عمومی، به این مقوله شهری ابعاد جدیدی داده است؛ لذا اقداماتی که بتوان با آن سیستم حمل و نقل را به گونهای تغییر داد که باعث استفادهی کاراتر از بسترها، امکانات و تسهیلات موجود شود، به عنوان راه برون رفت، باید مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا بهکارگیری وسایل حمل و نقل عمومی سریع از جمله سیستم اتوبوس تندرو (BRT)، یکی از روشهایی است که میتواند در کلانشهری مانند اصفهان موثر باشد. از آن جایی که در سالهای اخیر یکی از گرایشهای مورد توجه مدیریت کلانشهر اصفهان اجرای این سیستم بوده، به طوری که هم اکنون این شهر یک خط BRT به طول20 کیلومتر دارد و با توجه به ضرورت ارزیابی طرحها و برنامههایی که در حوزهی عمومی انجام میگیرند، ارزیابی عملکرد این سیستم در مطلوبیت حمل و نقل عمومی در کلانشهر اصفهان اهمیت دارد. از اینرو هدف این تحقیق ارزیابی عملکرد سیستم BRT در کلانشهر اصفهان بر اساس شاخصهای حمل و نقلی از دیدگاه مسافران آن است که برای رسیدن به این هدف، خط یک BRT شهر اصفهان بهعنوان نمونهی مطالعاتی در نظر گرفته شده است. روش جمعآوری اطلاعات در این پژوهش بهصورت اسنادی-کتابخانهای و میدانی از طریق پرسشنامه، بهصورت پرسشگری مستقیم بوده که با استفاده از فنهای توصیفی، استنباطی و آزمون T تک دامنهای در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از عملکرد مثبت این خط و رضایتمندی مسافرین آن بر اساس اهداف حمل و نقلی، در کلانشهر اصفهان است.
2014
06
01
19
40
https://gps.gu.ac.ir/article_7396_f81f6dcd08b0af88282a98c65b443fa7.pdf
Geographical Planning of Space
2538-5739
2538-5739
1393
4
11
بررسی رابطه اعتماد اجتماعی و مشارکت ورزشی زنان در جامعه شهری ایران.مطالعه موردی شهر گرگان
سیدجعفر
موسوی
محمد مهدی
اسلامی مرزنکلاته
غلامرضا
خوش فر
پژوهش حاضر به بررسی رابطه اعتماد اجتماعی و مشارکت ورزشی زنان در جامعهی شهری گرگان در سال تحصیلی 93-1392 پرداخته است. هدف عمده در این پژوهش، تحقیقی است که مشخص نماید شاخصههای اعتماد اجتماعی با ابعاد «بینشخصی با 10 گویه و نهادی با 14 گویه» به عنوان متغیر مستقل، به چه میزان با مشارکت ورزشی زنان به عنوان متغیر وابسته رابطه دارد. فهم این امر موجب افزایش معرفت علمی ما گشته و با دست یافتن به پاسخ سؤالات مطرح شده در این تحقیق به دخالت یا عدم دخالت و یا میزان نقش اعتماد اجتماعی بر مشارکت ورزشی زنان در شهر گرگان پی میبریم. با این اهداف میتوان گفت تحقیق همزمان بنیادی و کاربردی است. روش تحقیق، پیمایشی است و جامعهی آماری، زنان 18 سال به بالای شهر گرگان است که 415 نفر به عنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامهای مشتمل بر دو مقیاس سنجش مشارکت ورزشی با 14 گویه و اعتماد اجتماعی است که برای تعیین اعتبار آن از روش اعتبار صوری (اجماع اساتید بر صحت ابزار سنجش) و برای تعیین پایایی از شیوه هماهنگی درونی به روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیکهای موجود در آمار توصیفی مانند مقیاسهای گرایش به مرکز (میانگین)، جداول یک بعدی، دو بعدی و تکنیکهای ترسیمی و تکنیکهای موجود در آمار استنباطی، مانند آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن و نیز آزمون T مستقل استفاده کردیم. نتایج به دست آمده در این تحقیق به این صورت بوده است که: بین متغیر اعتماد نهادی و متغیرهای جمعیتشناختی شامل سن، وضعیت تأهل، تعداد فرزندان (هم دختر و هم پسر)، سطح تحصیلات والدین، شغل پدر، مکان سکونت در شهر (ناحیه) و استفاده از وسایل ارتباط جمعی (به غیر از تماشای تلویزیون داخلی) با مشارکت زنان در فعالیتهای ورزشی رابطه معنیداری داشته است. ولی میزان مشارکت ورزشی زنان در متغیرهایی چون اعتماد بین شخصی، وضعیت اشتغال، نوع شغل، درآمد، نوع سکونت، شغل مادر و منطقه مسکونی، تفاوت معناداری را نشان نداده است.
2014
06
01
41
62
https://gps.gu.ac.ir/article_7397_15291b9403bc1bdaa64f9e0bf1561ef3.pdf
Geographical Planning of Space
2538-5739
2538-5739
1393
4
11
بررسی تأثیرات تکتونیکی گسل کمایستان بر شبکه زهکشی و مخروط افکنه ها با استفاده از شاخص های ژئومورفیک در دامنه های شمالی ارتفاعات جغتای
جواد
جمالآبادی
ابوالقاسم
امیراحمدی
قاسم
مونسیان
علیاکبر
شایان یگانه
گسل کمایستان یکی از گسلهای مهم دامنههای شمالی ارتفاعات جغتای است که از لحاظ دادههای ساختمانی به ایران مرکزی تعلق دارد. هدف از این پژوهش، ارزیابی اثر تکتونیک بر شبکه زهکشی و مخروطافکنههای منطقه و مقایسه نتایج حاصله بر اساس شاخصها و شواهد ژئومرفولوژیکی است. در این تحقیق از برخی از شاخصهای کمی ژئومرفیک از قبیل انتگرال فراز نمای منحنی هیپسومتری حوضههای آبریز، نسبت پهنای کف دره به ارتفاع دره (VF)، نسبت (V)، عدم تقارن حوضهها (AF)، شاخص گرادیان- طول رودخانه (SL)، شاخص تقارن توپوگرافی عرضی (T) و شاخص وسعـت مخروط افکنه استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که منطقه مورد مطالعه از نظر شاخص (AF) در وضعیت بسیار فعال، شاخصهای (VF) و نسبت (V) در وضعیت فعال و نیمه فعال، شاخص (SL) در وضعیت نیمه فعال تا غیرفعال و شاخص (T) در وضعیت غیر فعال به لحاظ تکتونیکی قرار میگیرند. نتایج حاصل از تلفیق کلیه شاخصها، منطقه مورد مطالعه را از لحاظ تکتونیک در وضعیت نیمه فعال متمایل به غیر فعال (بالغ مایل به پیر) قرار میدهد.
2014
06
01
63
84
https://gps.gu.ac.ir/article_7398_8222020e23b64a66f09e386497084f88.pdf
Geographical Planning of Space
2538-5739
2538-5739
1393
4
11
اولویتبندی مناطق نمونه گردشگری استان کرمانشاه جهت سرمایه گذاری مورد پژوهی. قطب گردشگری قصرشیرین
غلامرضا
نوری
زهرا
تقیزاده
سرمایهگذاری جهت توسعه مناطق مستعد گردشگری میتواند تأثیرات مهمی در ابعاد مختلف گردشگری داشته باشد از این رو سرمایه گذاران باید منطقی عمل کنند و منطق اطمینان را به عدم اطمینان ترجیح دهند لذا در این پژوهش به ارزیابی وضعیت مناطق نمونه گردشگری قطب قصرشیرین جهت سرمایه گذاری منطقی پرداخته شده است. پژوهش حاضر از جمله تحقیقات کاربردی- توسعهای است که روش تحقیق آن اسنادی و میدانی میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و روش نمونه گیری تصادفی ساده میباشد که ابتدا از طریق پرسشنامه دلفی 10 شاخص برای پژوهش حاضر تعیین گردیده است، سپس با عنایت به شاخصهای پژوهش پرسشنامههای بعدی طراحی گردیده است، و در ادامه جهت رسیدن به اهداف پژوهش از تکنیک تصمیمگیری چند معیاره TOPSIS برای انتخاب گزینه برتر که دارای ریسک کمترهستند استفاده شده است. بر این اساس نتایج این پژوهش منطقه نمونه گردشگری آبشار پیران با امتیاز 8265/0، سراب گلین با امتیاز 6995/0، چهارقاپی با امتیاز 6489/0 مناطق نمونهی برتر قطب گردشگری قصرشیرین میباشند که واگذاری این مناطق به سرمایهگذار منطقی ارزیابی شده است و سایر مناطق در اولویتهای بعدی قرار دارند. ارزیابی صورت گرفته از یک سو در تصمیم گیریهای مهم مدیریتی و از سوی دیگر به سرمایهگذاران جهت سرمایهگذاری منطقی کمک خواهد نمود.
2014
06
01
85
104
https://gps.gu.ac.ir/article_7399_a9585867672322e6f05374adb585beb1.pdf
Geographical Planning of Space
2538-5739
2538-5739
1393
4
11
اولویت بندی تناسب مکان گزینی پروژه های مسکن مهر شهر یزد با استفاده از رهیافت ترکیبی AHP-VIKOR
محمدرضا
رضایی
یعقوب
کمائیزاده
محمدحسین
سرائی3
اصولاً برای اجرای موفق طرحهای اجرایی، لازم است مکان و فضای استقرار آنها ارزیابی شود. از اینرو هدف این مقاله اولویتبندی پروژههای مسکن مهر شهر یزد از نظر معیارهای مکانیابی است. برای رسیدن به این هدف، از مدل ترکیبی AHP-VIKOR استفاده شده است. روش تحقیق این مقاله توصیفی-تحلیلی و ابزار جمعآوری اطلاعات شامل مطالعات اسنادی و پیمایشی از طریق توزیع پرسشنامه است. در این پژوهش با بهرهگیری از روش وایکور، نظر کارشناسان و افراد خبره در امور مسکن برای تعیین ارزش و اهمیت معیارها، با هم ترکیب شده و با استفاده از روش AHP وزن نهایی معیارها محاسبه شده است. با اعمال وزن حاصل در میزان اولیهی معیارها و تلفیق شاخصهای وزنی، پروژههای مسکن مهر شهر یزد از لحاظ تناسب مکانی اولویتبندی شدهاند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که پروژههای مسکن مهر آزاد شهر و حمیدیا بهترتیب بالاترین و پایینترین سطح تناسب مکانگزینی را دارند
2014
06
01
105
123
https://gps.gu.ac.ir/article_7400_d9db436296b5d08d28b944aeb7b83ce2.pdf
Geographical Planning of Space
2538-5739
2538-5739
1393
4
11
نقش نگرش فکری و فلسفی مؤثر بر مشارکت روستاییان در فرایند اجرای طرحهای هادی روستایی. مطالعه موردی شهرستان خواف
علیاکبر
عنابستانی
مشارکت مردم در طرحهای توسعه روستایی یکی از کمهزینهترین و مطلوبترین راهبرد توسعه روستایی است. بنابراین، موفقیت طرحهایهادی روستایی، بدون مشارکت مردم در فرایند تهیه، اجرا و نگهداری این طرحها، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. در این مقاله تلاش شد تا نگرش فکری و فلسفی مؤثر بر مشارکت روستایی در میزان موفقیت فرایند اجرای طرحهایهادی روستایی مورد بررسی قرار گیرد. روش تحقیق در این مطالعه، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی و همبستگی است که بخش عمدهای از دادههای آن بر اساس مطالعات میدانی و با روش نمونهگیری تصادفی از سطح 233 خانوار نمونه منطقه جمعآوری شده است. یافتههای مطالعه بر اساس نتایج به دست آمده از آزمونهای همبستگی تیپ پیرسون نشان میدهد که ارتباط معنیدار و نسبتاً قابل ملاحظهای با ضریب 303/0 بین نگرش فکری و فلسفی مؤثر بر مشارکت و فرایند اجرای طرحهایهادی روستایی وجود دارد، به نحوی که نگرش فکری و فلسفی مؤثر بر مشارکت حدود 1/18 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین مینماید و در بین نگرش فکری و فلسفی، مسؤولیتپذیری به میزان 5/22 درصد بر روند اجرای طرحهادی تأثیرگذار بوده است. در توزیع فضایی رابطه بین نگرش فکری و فلسفی مؤثر بر مشارکت و روند اجرای طرحهایهادی فقط در چهار روستا، همبستگی مستقیم و نسبتاً کاملی وجود دارد. با توجه یافتهها، راهکارهایی شامل ایجاد گروههای پیشرو در زمینههای گوناگون مرتبط با طرحهادی، ایجاد بسترهای اجتماعی مورد نیاز برای بالا بردن میزان مشارکت مردم در طرح، برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه آشنایی با فرایند تهیه، اجرا و نگهداری طرحهایهادی و غیره پیشنهاد شده است.
2014
06
01
125
150
https://gps.gu.ac.ir/article_7401_0797b4771d6253c8187e7d810f9fe46c.pdf
Geographical Planning of Space
2538-5739
2538-5739
1393
4
11
ارزیابی کارایی مدل های نسبت فراوانی و ارزش اطلاعات در پهنه بندی خطر ریزش سنگ. مطالعه موردی دره هراز
عیسی
جوکارسرهنگی
عبداله
علیزاده
جاده هراز در استان مازندران همواره در معرض خطر ریزش قطعات و بلوکهای سنگ قرار دارد. با توجه به اهمیت این جاده لازم است مناطق مستعد ریزش با بهرهگیری از مدلهای مناسب شناسایی و پهنهبندی شود. برای این منظور نخست نقشهی پراکنش ریزش در منطقه با استفاده از عکسهای هوایی و مطالعات میدانی تهیه شد. سپس نقشههای عوامل مؤثر شامل ارتفاع، شیب، جهت دامنه، جنس زمین، فاصله از گسل، فاصله از جاده و تراکم پوشش گیاهی و کاربری در محیط ArcGIS رقومی شد. در مرحلهی بعد، فراوانی ریزش موجود در هر طبقه از عوامل، با همپوشانی نقشهی پراکنش ریزش محاسبه شد و پهنهبندی خطر ریزش در منطقه با استفاده از مدلهای نسبت فراوانی و ارزش اطلاعات انجام گرفت. نتایج نشان داد که طبقه ارتفاعی1200-800 متر، شیب بالاتر از 85 درصد، جهت دامنهی غربی، جنس سنگ آهک و مارن، فاصله کمتر از 500 متری گسلها و 300 متری جاده و پوشش مرتع فقیر، بیشترین حساسیت را نسبت به ریزش دارند. همچنین ارزیابی مدلها با استفاده از شاخص ریزش نشان داد که مدل ارزش اطلاعات برای پهنهبندی خطر در منطقه مناسبتر است.
2014
06
01
151
163
https://gps.gu.ac.ir/article_7402_a2a8ac5785685db87e5e44087cc8c1c0.pdf