دانشگاه گلستانمجله آمایش جغرافیایی فضا2538-57393920140901Optimum Location of Daily Neighborhood Markets by Using AHP in GISمکانیابی بهینه بازارهای روز محله با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی در سامانه اطلاعات جغرافیایی1186266FAالهه کاوسیکارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهریجواد میکانیکیعضو هیاتعلمی گروه جغرافیا دانشگاه بیرجندJournal Article20130619Daily neighborhood markets are one of the most important service centers in the city. So, attainders to this point, in daily neighborhood market should locate suitability, is necessary to decrease demand of inter towns travels. The goal of this research is located in daily neighborhood markets in Birjand, to improve travel demand and suitable distribution of daily markets and success to a sustainable city. Method of this research is descriptive–analytic. At the first stage, we turned to recoiling and examination of effective factors on location then by using ArcGIS software and Analytic Hierarchy processes (AHP) and after collecting data, preparing informational layer, classification and evaluating of layers, goring measure and covering informational layer, we turned to prior Birjand lands for making daily neighborhood markets, information of this paper made available by field observation detailed planning study and 1:50000 detailed and existing map of birjand. Finally, lands of this city divided to 5 groups, including: very suitable, suitable, average, unsuitable, very un suitable. After agreement of this map with real earth islands without and green space that are more than 2000 m are in very suitable, suitable group for making daily neighborhood markets. That results are shown (produce) on a map.By regarding to final map we observed that among 4 daily neighborhood markets in Birjand, 2 markets are in average, un suitable areas and 2 markets are in very suitable , suitable areas.بازارهای روز محله، یکی از مهمترین مراکز خدماتی در سطح شهر محسوب می گردند. یکی از موارد قابل توجه قبل از احداث این مراکز، انتخاب مکان جغرافیایی مناسب برای استقرار این نوع کاربری است. مکانی که در جهت کارایی هرچه بیشتر این مراکز موثر واقع شود. پژوهش حاضر با هدف مکانیابی بازار روز محله در شهر بیرجند، در راستای توزیع مناسب بازارهای روز و بهبود تقاضای سفر درونشهری میباشد. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است. در مرحلهی نخست به شناسایی و بررسی عوامل موثر بر مکانیابی پرداخته شد. سپس با استفاده از سامانه سیستم اطلاعات جغرافیایی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی و پس از طی کردن مراحل جمعآوری داده، تهیه لایههای اطلاعاتی، طبقهبندی و ارزشگذاری درونی لایهها و وزندهی و همپوشانی لایههای اطلاعاتی به اولویتبندی زمینهای شهر بیرجند برای ایجاد بازارهای روز محله پرداختهایم. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش از طریق مطالعه نقشههای وضع موجود و تفضیلی شهر بیرجند به دست آمده است. در نهایت زمینهای این شهر را به پنج دسته خیلی مناسب، مناسب، متوسط، نامناسب و خیلی نامناسب تقسیمبندی کردهایم که نتیجه در قالب یک نقشه ارائه گردیده است. پس از تطابق این نقشه با واقعیت زمینی، زمینهای فاقد کاربری و فضاهای سبز بالای 2000 مترمربع، دسته مناسب، خیلی مناسب برخی محلات با توجه به نیاز شهروندان و توزیع فضایی مناسب برای ایجاد بازار روز محله در شهر بیرجند در حد قطعات مناسب تشخیص داده شد که در نقشه نهایی نشان داده شده است. همچنین با توجه نقشه نهایی مشاهده شد، چهار بازار روز محله موجود شهر بیرجند، در پهنههای مناسب و خیلی مناسب قرار گرفتهاند.https://gps.gu.ac.ir/article_6266_d0123e664307421f742c2f7823c606c2.pdfدانشگاه گلستانمجله آمایش جغرافیایی فضا2538-57393920140901Study of the Effects of Tourism on Rural Development from Rural Households Viewpointبررسی اثرات گردشگری بر توسعه روستایی از دیدگاه جامعه میزبان19466267FAسیروس قنبریگروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی دانشگاه سیستان و بلوچستانhttps://orcid.org/00مریم قاسمیدانشگاه فردوسی مشهد00000000000000000000مرضیه پورجوپاری3دانشجوی کارشناسیارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی
دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20130114The aim of this research is to study tourism effects on rural development. Tourismwas one of the main and controversial challenges during several past decades. In this respect, rural tourism could provide many chances with making employment, improvement rural income and preserve historical, cultural heritage. It could also play an effective role on revival and renewal of rural areas and substantial development. Tourism is of high economical importance; therefore, familiarity with host community as a producer of tourism product is also important. Mahan villages in Kerman Township are facing with same problems as other villages in Iran. Some of these problems are: high vulnerability of economy and instability of income resources, climatic fluctuations, pressure increase on environmental basic resources, employment restrictions and lack of different job opportunities in rural areas, hidden and obvious unemployment, increase of poverty and etc. we analyzed obtained data using the K-S test, one sample t test and a Kruskal Wallis Test. according to rural sustainable development pattern, using the tourism capabilities in rural areas are one of the exit strategies to these condition. The purpose of this research is to enabling another income resource beside industry and agriculture, because ecological restriction on the region, increasing level of population, lack of employment and rural recession and etc, has increased irregular immigration of regional rural. The method of this research is based on analytical- description and completing questionnaire in two different group of host community with 190 households head in six touristy villages of Mahan section. The obtained data from this research was concluded that on basis of host community tourism effects on rural habitat development of Mahan District are higher than that of assumed mean (74.18 versus 66). The result showed that the Mahan villages in Kerman Township have a high capability of attracting tourism given that the tourism structures are needed to reinforce the rural tourism to be properly provided. گردشگری طی چند دهه گذشته یکی از اصلی ترین و در عین حال مباحثه انگیزترین مفاهیم توسعه روستایی محسوب می گردد زیرا با استفاده از ظرفیت های طبیعی و فرهنگی موجود در نواحی روستایی می تواند نقش مهمی در تجدید حیات روستا، ایجاد اشتغال و درآمد برای روستاییان، حفاظت از میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی و در نهایت توسعه یکپارچه و پایدار روستایی داشته باشد. از آنجا که گردشگری برای جامعه میزبان قبل از هر چیز مسئله ای اقتصادی است، آگاهی از دیدگاه جامعه میزبان به عنوان عرضه کننده محصول گردشگری حائز اهمیت فراوان است. تحقیق حاضر با هدف بررسی اثرات گردشگری بر توسعه روستایی از دیدگاه ساکنین انجام گردید. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی بوده است. پرسشنامه جامعه میزبان به کمک 190 سرپرست خانوار در 6 روستای گردشگر پذیر بخش ماهان تکمیل گردید. آلفای کرونباخ 0.71 حاکی از پایایی مطلوب پرسشنامه است. همچنین نرمال بودن متغیرهای مورد بررسی با استفاده از کولموگروف اسمیرونوف مورد تائید قرار گرفت (Z=1.21). جهت تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه در نرم افزار SPSS از آزمون های تی تک نمونه ای و کروسکال والیس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر جامعه میزبان اثرات گردشگری بر توسعه روستایی سکونتگاههای روستایی بخش ماهان کرمان با 74.18 بالاتر از میانگین مفروض 66 است با این حال ارزیابی روستائیان در مورد اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی گردشگری بر روستاهای مورد بررسی متفاوت است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که اگر چه روستاهای بخش ماهان کرمان از قابلیت بالایی در زمینه جذب گردشگر برخوردارند اما تقویت زیرساختهای مورد نیاز در گسترش جریان گردشگری روستایی بخش ماهان ضروری است.[1] <br clear="all" /> *نویسنده مسئول: magh30@um.acirhttps://gps.gu.ac.ir/article_6267_090fc870e83942642c702f6014a2cd96.pdfدانشگاه گلستانمجله آمایش جغرافیایی فضا2538-57393920140901Locating of High-Rise Buildings with Emphasis on Smart Growth Theoryمکان یابی ساختمانهای بلندمرتبه با تاکید بر نظریه رشد هوشمند شهری45646284FAمحمدرحیم رهنمادانشیار گروه جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهدفرزانه رزاقیاندانشجوی دکتری برنامهریزی شهری دانشگاه فردوسی، واحد بین الملل000-000-000-000-Journal Article20131202Nowadays, policies of urbanization have changed from horizontal growth pattern to smart growth that lead to the concept of compact city. Building high-rise structures as one of the compact city parts have been considered by city managers to maximum use of limited space and resources. But lack of consideration to criteria and principles of correct locating this kind of buildings can lead to problems to the future of cities .So, The aim of this article is to identify effective criteria in locating high-rise buildings in District 9 of Mashhad with emphasis on smart growth such as the idea of compact city, mixed land use, preserve open space and finally survey the region's potential in terms of building high-rise structures. Therefore, by using document and field research method 9 criteria on two physical - spatial and environmental qualities has been selected for suitable positions of this kind of buildings. Also The Analytical Hierarchy Process (AHP) as a tool to determine the weight of criteria and Geographic Information Systems (GIS) as a tool to collate, analyze and display spatial datain the process ofpositioningis used. From the whole surface area (45,617 pieces) the number of1747 pieces with a total area of 100 hectares is proposed respectively in the first and second priorities for high buildings. But the proposed boundaries is different with current situation and the hypothesis based on lack of proper attention to the principles and criteria of compact city, has been approved. امروزه سیاستهای شهرنشینی از الگوی رشد افقی به سمت رشد هوشمند تغییر کرده است که به ایده شهر فشرده منجر میشود. بلند مرتبه سازی بهعنوان یکی از روشهای ساخت شهرهای فشرده، برای استفاده حداکثر از فضا و منابع محدود، بسیار مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است. اما عدم توجه به معیارها و ضوابط لازم برای مکان یابی صحیح این ساختمانها میتواند باعث بروز مشکلات متعددی در مناطق شهری و آینده شهرها گردد. لذا هدف این مقاله شناسایی معیارهای موثر در مکان یابی ساختمانهای بلندمرتبه منطقه 9 شهرداری مشهد با تاکید بر اصول نظریه رشد هوشمند شهری از جمله ایده شهر فشرده، کاربری ترکیبی، حفظ فضای باز و در نهایت بررسی پتانسیل منطقه به لحاظ بلندمرتبه سازی میباشد. لذا با استفاده از روش اسنادی و میدانی، 9 معیار در دوگروه کالبدی- فضایی و کیفیت محیطی برای بررسی مکانهای مناسب جهت بلندمرتبه سازی انتخاب شده است. همچنین از فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP بهعنوان ابزار تعیین وزن معیارها و سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS به عنوان ابزار تلفیق، تحلیل و نمایش دادههای مکانی در فرایند مکان یابی، استفاده شده است. از سطح کل منطقه (45617 قطعه) تعداد 1747 قطعه با مساحت 100 هکتار به ترتیب در اولویتهای اول و دوم، برای بلندمرتبه سازی پیشنهاد شده است. اما محدودههای پیشنهادی با آنچه در حال وقوع میباشد، متفاوت بوده و فرضیه مقاله مبنی بر عدم بکارگیری اصول و معیارهای مبتنی بر ایده شهر فشرده و متراکم، مورد تایید قرار گرفته است.https://gps.gu.ac.ir/article_6284_92db0f7c510987aef3fe5316cfbe7607.pdfدانشگاه گلستانمجله آمایش جغرافیایی فضا2538-57393920140901Potential Assessment of Ecotourism Development Areasارزیابی توانمندی پهنههای مستعد توسعه طبیعتگردی65826285FAمسلم شجاعیکارشناسارشد مدیریت جهانگردی گرایش برنامهریزیمژگان تراب احمدیمدرس دانشگاه پیام نور تهرانمهشید منزویدکترای جغرافیا و برنامهریزی شهریJournal Article20131202Urban Life and its mechanical necessities led to rise the interesting in nature and find peace among the citizen increasingly. Related to answer to this need and organizing, a new type of tourism has been framed in tourism literature. Nowadays, Ecotourism is outstanding among other types of tourism and has grown significantly in the past twenty years. Qom province is one of the most famous Iranian destinations and is necessary for this province to be notice of diversifying of its tourism products as well as religious tourism. Aims to this issue are identify and prioritize ecotourism potential areas in the Province, The Ecological Capability Evaluation model is used to identify potential areas and the analytic hierarchy process (AHP) to prioritize. Related to configuring ecotourism zones and attracting investors, the article is focused on Intensive ecotourism areas. Among of These areas, 6 areas are selected and prioritized based on 5 factors and 29 indexes. The results were finally indicated that Hozesoltan, Kahak, Dastjerd, Salafchegan, Ghahan and Palang Dare are ranked sequentially by 0.83, 0.74, 0.73, 0.72, 0.62 and 0.57 scores. <em> </em>زندگی شهری و الزامات ماشینی آن موجب شده است تا تمایل حضور در طبیعت و جستجوی آرامش طبیعی در بین شهروندان به شکل فزایندهای افزایش یابد. در پی پاسخگویی به این نیاز و ساماندهی آن، گونه جدیدی از گردشگری در متون علمی این صنعت با عنوان طبیعتگردی (اکوتوریسم) شکل گرفت. امروزه طبیعتگردی در میان گونههای مختلف گردشگری از جایگاه ویژهای برخوردار است و در بیست سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است. استان قم در بین مقصدهای گردشگری ایران یکی از گردشگرپذیرترین استانهای کشور بهشمار میآید و ضرورت دارد تا برای تنوع بخشیدن به محصولات گردشگری این استان در کنار گردشگری مذهبی ظرفیتسنجی انجام شود. این مقاله با هدف شناسایی پهنههای مستعد طبیعتگردی استان قم و اولویتبندی آنها تهیه شده است که از مدل ارزیابی توان اکولوژیکی برای شناسایی پهنههای مستعد و از روش تحلیل سلسله مراتبی برای اولویتبندی این پهنهها بهره جسته است. با هدف شکلدهی کانونهای طبیعتگردی استان و جذب سرمایهگذاران، تمرکز این تحقیق بر شناسایی و اولویتبندی پهنههای مستعد طبیعتگردی استان قم است. از میان پهنههای مستعد طبیعتگردی 6 پهنه شناسایی و به روش AHP و براساس پنج معیار و بیست و نه زیر معیار اولویتبندی شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد که برای توسعه طبیعتگردی متمرکز در استان قم، بهترتیب پهنههای حوض سلطان، کهک، دستجرد، سلفچگان، قاهان و پلنگ دره با امتیازهای 83/0، 74/0، 73/0، 72/0، 62/0 و 57/0 در اولویت هستند.https://gps.gu.ac.ir/article_6285_4f73f04faeacdfb5712aa89a932e5873.pdfدانشگاه گلستانمجله آمایش جغرافیایی فضا2538-57393920140901The Estimation of Hedonic Price Model for Tabriz Cityبررسی عوامل موثر بر قیمت مسکن در شهر تبریز با استفاده از مدل هدانیک831056286FAمحمدرضا پورمحمدیگروه جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تبریزرسول قربانیگروه جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تبریزعلیاکبر تقیپور3دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تبریزJournal Article20131203The main objective of this paper is to investigate the main determinants of housing price in Tabriz city. For this purpose, the shelters and apartment units have been selected for model estimation and variables of this paper has been classified to economic, social and physical categories. The field analysis has been used for fill out questionnaire in this paper. Moreover, the hedonic price model has been estimated by using of classic linear regression such as OLS.The empirical results of this study reveal that area of land, education, access to radiator, lane or street width and traffic situation have positive and building facet, distance from city center and number of room have negative and significant effect on the shelter housing price. However, in the case of apartment unit, area of land, distance from mosque, income, ownership document and access to elevator and radiator have positive and other explanatory variables like type of ownership document, building facet, distance from city center, number of family member, number of apartment unit.هدف اصلی این مطالعه، تعیین عوامل موثر بر قیمت مسکن در شهر تبریز میباشد. برای این منظور دو دسته واحدهای مسکونی ویلایی و آپارتمانی مورد پرسشگری و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. متغیرهای تاثیرگذار در قیمت مسکن به چهار دسته اصلی متغیرهای کالبدی- فیزیکی، متغیرهای دسترسی، متغیرهای محیطی (همسایگی) و ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی تقسیمبندی شدند؛ دادههای مورد نیاز با پرسشگری از خانوارها و قیمت مسکن با مراجعه به بنگاههای معاملات املاک بهدست آمد. در واحدهای ویلایی متغیرهایی مانند مساحت زمین، بر ساختمان، درآمد و تحصیلات، دسترسی به شوفاژ، عرض کوچه یا خیابان، وضعیت ترافیکی کوچه یا خیابان بهصورت مثبت و متغیرهایی مانند نمای ساختمان، تعداد اتاق، فاصله از مرکز شهر، قدمت یا عمر بنا، نوع سند مالکیت، تاثیر منفی و معنیداری بر قیمت داشتهاند. در واحدهای آپارتمانی متغیرهای مثبت و معنیدار مساحت زیربنا، سن سرپرست خانوار، درآمد، دسترسی به آسانسور و شوفاژ، میزان رضایت، فاصله از مسجد و متغیرهای منفی و معنیدار نوع سند مالکیت، نمای ساختمان، فاصله از مرکز شهر، تعداد افراد خانوار و تعداد واحدها میباشند. https://gps.gu.ac.ir/article_6286_6ff1d7b7938734814c69ac3f15a54313.pdfدانشگاه گلستانمجله آمایش جغرافیایی فضا2538-57393920140901Spatial Analysis and Zoning of Villager’s Feeling of Securityتحلیل فضایی و پهنهبندی احساس امنیت روستاییان1051276287FAعلیرضا دربان آستانهدانشکده جغرافیا دانشگاه تهرانحشمتاله عسگریدانشگاه ایلامفاطمه قربانیدانشگاه تهرانJournal Article20140302Feeling of security and Psychological feelings are associated with the citizens toward crime threatening. Feeling of security impacts on economic and social development, and also on incentives for investment and production activities in rural areas. Therefore, the aim of this research is to evaluate and analyze the Feeling of security in rural areas in Shirvan and Chardavol County. The research method in this study is survey and data were collected from 445 people in 166 villages in 2011. To evaluate and analyze Feeling of security, spatial statistical methods, including statistic Moran's, G* index, and Kriging method, and to explain the dependent variable, bivariate correlation analysis were used. The results showed that villagers Feeling of security in the province with an average of 2.46 is moderate to low, and there is significant difference between Shirvan and Chardavol districts. Analysis of variance showed that there is significant differences among the sub district in County. The first group of sub district Lumar, Zardalan, Asmanabad are below average sense of security and second group of sub district Zangovan, Holailan, Karzan, Shabab and Byjnevand are higher than average sense of security.Spatial analysis results also showed, variable has several clusters in the County area As Northeast and southwest and the West areas of the County are the least sense of security and the Central areas are greatest sense of security. The correlation analysis also indicated that the variables of "functions of the police station", having index, "social capital", "preparation and implementation of village physical plan”, “road lighting quality”, “the village population”, “village distance from main roads”, “the media and communication facilities” are significant relationship with villagers Feeling of security variable. احساس امنیت به انعکاس روانـی شهروندان از عوامل تهدیدکننده جرم بر میگردد و تأثیر شگرفی بر توسعه اقتصادی و اجتماعی و به ویژه انگیزه سرمایهگذاری و فعالیتهای تولیدی در نواحی روستایی میگذارد. لذا این مطالعه با هدف ارزیابی و تحلیل احساس امنیت روستاییان شهرستان شیروان و چرداول به اجرا در آمد. روش تحقیق در این مطالعه، پیمایشی و دادههای مورد نیاز از 445 نفر در 166 روستای شهرستان شیروان و چرداول در سال 1390 گردآوری شد. برای ارزیابی و تحلیل احساس امنیت از روشهای آمار فضایی شامل آمارهی موران و ، روش کریجینگ و برای تبیین متغیر وابسته از تحلیلهای همبستگی دو متغیره استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، احساس امنیت روستاییان در سطح شهرستان با میانگین 46/2 (در بازه 1 تا 5) در حد متوسط و پایین میباشد. نتایج تجزیه ورایانس یک طرفه نیز نشان داد اختلاف معنیداری بین دهستانهای شهرستان وجود دارد به نحوی که دهستانهای لومار، زردلان، آسمانآباد با میانگین احساس امنیت پایینتر در گروه اول و دهستانهای زنگوان، هلیلان، کارزان، شباب و بیجنوند با میانگین احساس امنیت بالاتر در گروه دوم قرار گرفتند. نتایج تحلیل فضایی نیز حاکی از وجود طبقات خوشهای و متفاوت در پهنه شهرستان میباشد به نحوی که نواحی شمال شرقی و جنوب غربی و غرب شهرستان، کمترین احساس امنیت و نواحی مرکزی بیشترین احساس امنیت را دارند. همچنین نتایج تحلیل همبستگی نیز حاکی از اهمیت متغیرهایی مانند برخورداری و عملکرد پاسگاه پلیس، شاخص برخورداری، سرمایه اجتماعی، تهیه و اجرای طرح هادی، کیفیت روشنایی معابر، جمعیت روستا، فاصله روستا از جادههای اصلی، عملکرد رسانهها و تجهیزات ارتباط روستایی بر احساس امنیت روستاییان میباشدhttps://gps.gu.ac.ir/article_6287_a23f4587757674a743e872e0c4187a27.pdfدانشگاه گلستانمجله آمایش جغرافیایی فضا2538-57393920140901Analysis of Requirements and Effective Factors on Satisfaction of Urban Tourism by KANO Theoryشناسایی و اولویتبندی الزامات رضایتمندی گردشگری شهری با استفاده از مدل کانو1271506288FAعیسی ابراهیمزادهجغرافیا و برنامهریزی شهری– منطقهای دانشگاه سیستان و بلوچستانمنیر یاریدانشگاه پیام نور تهرانیاسمن یاریدانشجوی کارشناسیارشد مخاطرات محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20131205Urban tourism has high potential to attract tourists and consequently causes financial benefits and employment opportunities. Many cities of Iran including Boroojerd because of benefiting from a variety of environmental conditions have a high potential in attracting urban tourism, but still they have not obtained their rightful position in this category. There are various reasons for this deficiency and failure to obtain tourist's satisfaction is one the most important and the most effective ones. Therefore, identification and determination of the provided services' quality for tourists is the first step to increasing their satisfaction and it will result in sustainable improvement in tourism economy. One of the methods to evaluate the effectiveness of existing services and facilities in one area is to evaluate the opinions of the beneficiaries and users of that service. On the basis of this fact this study investigates the factors that affecting tourists' satisfaction from substructures and functions of Boroojerd urban tourism. This survey method is combined approach (surveys and descriptive – analytical). By using KANO requirements motivational theory, research's data obtained via the questionnaire of Johnson – Warbeck model designed and by visiting the hotels and motel and tourist centers, 130 of these visitors have travelled to this city in Norouz holiday of 1392 and with the method of availability and choice the questionnaires were distributed and completed. The results of this study show that safety with satisfaction rate of 0.56 is the most basic requirement, preparing food and restaurants with satisfaction rate of 0.80 is the main functional requirement And communication systems (Internet, mobile,...) with a satisfaction rate of 0.82 is one of the most important tourist's motivational necessities.گردشگری شهری، نیروی بالایی در جذب گردشگران و به تبع آن جذب منافع مالی و فرصتهای شغلی دارد. بسیاری از شهرهای ایران از جمله بروجرد بهدلیل بهرهمندی از شرایط اقلیمی متنوع، نیروی بالایی در جذب گردشگری شهری دارند که متأسفانه هنوز جایگاه مناسب خود را در این مقوله نیافتهاند. دلایل مختلفی برای این نقصان وجود دارد که در این میان یکی از مهمترین و مؤثرترین دلایل، نارضایتی گردشگران است. از اینرو شناسایی سطح واقعی کیفیت خدمات ارائه شده به گردشگران، نخستین گام برای افزایش رضایت آنها و در نتیجه توسعه پایدار اقتصاد گردشگری خواهد بود. یکی از روشهای سنجش کارایی خدمات و تسهیلات موجود در یک ناحیه، ارزیابی نظر بهرهبرداران و استفادهکنندگان از این خدمات است. لذا تحقیق حاضر در پی بررسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران از زیرساختها و کارکردهای گردشگری شهری بروجرد است. روش تحقیق روش ترکیبی (پیمایش و توصیفی-تحلیلی) است. با بهرهگیری از مدل کانو دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه جانســن-وربـرگ و مدل کانو طراحی شده است که با مراجعه به هتلها و مهمانپذیرها و مراکز تجمع گردشگران، تعداد 130 نفر از این گردشگران که در نوروز سال 1392 به این شهر سفرکرده بودند، به روش در دسترس انتخاب شد و پرسشنامه نزد آنان توزیع و تکمیل گردیده است. نتایج پژوهش نشان داد که امنیت گردشگران با ضریب رضایتمندی 56/0، مهمترین الزام اساسی، رستورانها و تدارک غذا با ضریب رضایتمندی 80/0، مهمترین الزام عملکردی و سیستمهای ارتباطی (اینترنت، تلفن،...) با ضریب رضایتمندی 82/0، مهمترین الزام انگیزشی گردشگران است.https://gps.gu.ac.ir/article_6288_4c623a6292b25c4bdb51549fac540e20.pdfدانشگاه گلستانمجله آمایش جغرافیایی فضا2538-57393920140901The Relation Between Social Capital & Quality of Life in Civic Areasبررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی در نواحی شهری1511796289FAغلامرضا خوش فرگروه علوماجتماعی و سیاسی، دانشگاه گلستان0000-0002-8381-7061علیرضا خواجهشاهکوهیدانشگاه گلستانشهاب کرمیجغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه گلستانرضا بارگاهیجغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه گلستانJournal Article20140203The standard of living is considered as one of the most important social issues. This is like key economic indices. Such as gross, it is national product which plays a crucial role to increase the rate & level of development, employment & so on across countries of the world. The principle topic on this issue is the relation between the social capitals with the standard of living in city areas. The research method was close to descriptive-analytical kind. The questionnaire’s tool of evaluating the concepts proved the concepts’ validity correct through the “Apparent Credit” approach. It also proved its reliability correct through the use of “Cronbahch’s Alpha Coefficient”. The population contains the entire 343977 residents of the city of Gorgaan & the volume of sample appeared to be 363 individuals. The findings showed that there is a meaningful relation between the social capital & its dimensions with the standards of living. The relations remain the same with the presence & entering of factors like control of region, gender, age bracket & education level, &keeps its meaningfulness at the same high confidence level. Based on this, it can be cited that the standard of living & its multiple dimensions (structural environmental, social – cultural, economic, hygienic & health care) all are under the influence of social capital. The experimental results of the research have revealed that the higher the level of social capital, the more optimum the standard of living indices will be. Consequently it is suggested that the element of social capital and its key role in quality development of civic neighborhood should be considered and appreciated by authorities when planning and making policy for civic and municipal-related procedures. کیفیت زندگی، از مقولات اجتماعی بسیار مهم است که هم چون شاخصهای مهم اقتصادی از جمله تورم، تولید ناخالص ملی، میزان اشتغال و... در میزان توسعهیافتگی کشورها نقش بزرگی را ایفا میکند. این مفهوم، به خصوص، در ارتباط تنگاتنگی با سرمـایه اجتمـاعی قـرار دارد. این ارتبـاط میتواند دروازه ورود مفهوم سرمایه اجتماعی به برنامهریزی شهری باشد. موضوع اساسی در این زمینه، رابطه سرمایه اجتماعی با کیفیت زندگی در مناطق شهری است. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است. ابزار سنجش مفاهیم، پرسشنامه محقق که اعتبار آن با روش اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تأئید قرار گرفته است. جامعه آماری شامل کلیهی ساکنان شهر گرگان که 343977 نفر بوده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 363 نفر تعیین شده است. نمونهها به روش تصادفی سیستماتیک از دو محله گرگانپارس و کوی انقلااب انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری[1] توصیفی و استنباطی و از آزمونهای آماری متناسب با سطح سنجش متغیرها استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین سرمایهی اجتماعی و ابعاد آن (اعتماد، مشارکت و روابط اجتماعی) با کیفیت زندگی در سطح اطمینان 99 درصد رابطهی معناداری وجود دارد. این رابطه با کنترل ناحیه، جنسیت، گروه سنی و سطح تحصیلات همچنان باقیمانده و در سطح اطمینان بالا (99 درصد) معنیدار است. بر این اساس میتـوان گفت که کیفیت زندگی و ابعـاد متعدد آن (کالبدی-زیستمحیطی، اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی درمانی) متأثر از سرمــایهی اجتمــاعی میباشند. نتایج تجربی اینپژوهش نشان داده است که سطوح بالاتر سرمایه اجتماعی سبب میشود که شاخصهای کیفیت زندگی بهبود یافته و در ادامه افزایش سطح کیفیت زندگی، خود سبب بهبود و توسعه روابط جمعی مبتنی بر اعتماد، مشارکت و تعامل در جامعه میگردد. <br clear="all" /> https://gps.gu.ac.ir/article_6289_310b37ee84594c6fb27f9ffe800e46fc.pdf