نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد پردیس بینالملل
2 استاد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد
3 دانشیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Applying of two systems Light Rail Transit and Bus Rapid Transit as skeleton of public transport has been defined in Mashhad city. There are problems in the line routes of the system including about 50 percent coverage with each other along their routes that this problem reduces the system''s coverage. This research is done with the aim of re-designing of the mentioned routes with a view to maximizing system access. Research method is both qualitative and quantitative and it is applied research. To reform the public transport skeleton routes a mathematical modeling approach is applied using ant colony algorithm. Then combined access index using Hansen method has been calculated divided to 253 traffic zones and in two different cases, system status quo and the system proposed by research. The population access, the places of employment and attractive land uses were have noticed on calculating the mentioned index. The research data were obtained from database of comprehensive transportation study of Mashhad which was update at 2013 using documentary study. Improved routes of public transit skeleton have been defined as the results of this research that they have no coverage with each other so the system coverage is increased while their overall length is less than the approved routes. Also the access index significantly increased in case of modified system compare with the primary one. Given that the existing public transit skeleton system has been designed with methods based on movement, the results of this research reveals differences between the methods based on movement and access in case of designing of public transport.
کلیدواژهها [English]
منابع
10. طرح هفتم. 1391. ارزیابی کریدورهای مناسب سیستمهای حمل و نقل انبوه تلفیقی برای شهر مشهد، بهنگامسازی مطالعات جامع حمل و نقل مشهد، مهندسین مشاور طرح هفتم، گزارش شماره 60-300، کارفرما: سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد.
12. لرکی، حسین، ملکزاده گورادل، نسرین، نخعی، فردیس، یوسفی خوشبخت، مجید. 1392. یک روش ترکیبی اصلاحی فرا ابتکاری برای حل مسئله مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیتدار، پژوهشنامه حملونقل، سالدهم، شماره اول، ص 88-73.
13. مطیعیان، حمید، سعدی مسگری، محمد، نعیمی، احمد. 1391. بهینهسازی مسیر تردد سرویسهای حمل و نقل یک شرکت با استفاده از خوشهبندی و الگوریتم ژنتیک، فصلنامه مدیریت حمل و نقل، سال سوم، شماره چهارم، ص. 378-365.
14. ممتحن. 1382. سیستم حمل و نقل همگانی پیشنهادی برای آینده: قطار سبک شهری، مطالعه سیستم حمل و نقل همگانی شهر مشهد، گزارش شماره 03-82، مرکز مطالعات حمل و نقل دانشگاه صنعتی شریف، کارفرما: سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد.
15. ممتحن. 1387. سیستم اتوبوسرانی تندرو شهر مشهد: اتوبوسرانی تندرو پیشنهادی برای شهر مشهد، طراحی شبکه ویژه اتوبوسرانی سریع، گزارش شماره 02-87، مرکز مطالعات و تحقیقات حمل و نقل دانشگاه صنعتی شریف، کارفرما: سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد.
16. نظم فر، حسین، علوی، سعیده، عشقی چهار برج، علی. 1397. تحلیل فضایی سکونتگاههای شهری استان گلستان از لحاظ شاخصهای شهر سالم، آمایش جغرافیایی فضا، سال هشتم، شماره 30، ص 213- 228.
17. وزارت کشور. 1386. معرفی سیستم یکپارچه حمل و نقل همگانی، معاونت عمرانی، دفتر حمل و نقل و دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، تهران.