میانجی‌گری تصویر مقصد و تعدیل گری دین‌داری ساکنان در راستای توسعه گردشگری روستایی در شهرستان زبرخان

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور نیشابور، نیشابور، ایران

2 استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه خیام مشهد، مشهد، ایران

3 باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

چکیده

در پژوهش­های مرتبط با گردشگری ایران، دین‌داری ساکنان محلی به‌عنوان عاملی مهم در جذب گردشگران شناخته شده است. با توجه به این نکته، پژوهش حاضر درصدد بررسی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری روستایی با توجه به نقش دین‌داری و تصویر مقصد است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده­ها توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران شهرستان زبرخان در بازه زمانی شش ماه بهار و تابستان سال 96 است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 385 گردشگر انتخاب شده است. گردشگران با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شده­اند. برای جمع‎آوری داده‎های پژوهش از ابزار پرسش­نامه استفاده شد. پایایی پرسش­نامه با استفاده از بررسی سازگاری درونی انجام گرفت. روایی پژوهش نیز با بررسی روایی همگرا و واگرا سنجش شد. روایی همگرا با استفاده از میانگین واریانس استخراج شده و روایی واگرا با استفاد+ه از معیار فورنل- لارکر اندازه‌گیری شدند. برای بررسی اثر تعدیل گری دین‌داری از رویکرد مقایسه گروهی در مدل­سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان داد بدون لحاظ کردن دین‌داری به عنوان متغیر تعدیل‌گر؛ جاذبه­ها، زیرساخت­ها و نحوه برخورد مردم محلی به‌ترتیب بیشتری تأثیر را بر توسعه گردشگری روستایی دارند. با لحاظ کردن متغیر دین‌داری به‌عنوان تعدیل گر؛ متغیر دین‌داری توانسته است رابطه نحوه برخورد مردم محلی با توسعه گردشگری و همچنین جاذبه­ها با توسعه گردشگری روستایی را تعدیل کند. همچنین تصویر مقصد نقش میانجی خود را بازی کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Moderating of Destination Image and Modifier role of Religiousness in Rural Tourism Development in ZebarKhan county

نویسندگان [English]

  • hadi Movludian 1
  • hossin balocuhi 2
  • Majid Nematolahi 3
1 Business management, management faculty, Payam Noor university
2 Assistant Profs in Management, Faculty of Economic and Administrative Sciences, Khayyam University
3 Young Researchers and Elite Club, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

By review of Iranian tourism literature, it can be understand that religious has recognized as an important factor for tourism development in tourism destinations. Regarding this issue and in this way, the purpose of this paper is examine the important factors affecting rural tourism development from tourist's perspective by the role of religious and destination image. In the present study, Statistical population was the tourists of ZebarKhan county city during Spring and Summer of 2017. According to Morgan table, and Stratified Random Sampling method, 385 tourists were selected. In order to collect data, we used questionnaire. Reliability were measured by internal consistency. Validity were measured by convergent and divergent validity. Convergent validity measured by Average Variance Extracted and divergent validity measured by Fornell- Larcker criterion. To test modifier impact of religious, we first divided the sample into 2 separated groups. For this purpose, the participants were divided into two groups of high (more than 3) and lower (less than 3) based on religiosity variable. There were 147 patients in the first group (low) and 238 in the second group (high). Then we used group comparison approach of Structural Equation Modeling (LISREL). Results show without modifier role of religiousness, attractions, infrastructures and local people behaving have most impact factor to rural tourism development. By considering role of religiousness as a modifier role, religious could modifier the relationship between local people behaving and tourism development. It also modifier the relationship between attractions and rural tourism development. Moreover, destination image has played his moderating role.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rural Tourism
  • Destination Image
  • Religiousness
  • Structural Equation Modeling
1. آذر، عادل؛ غلام‌زاده، رسول و قنواتی، مهدی. 1391: مدل‌سازی مسیری- ساختاری در مدیریت: کاربرد نرم‌افزار Smart PLS، چاپ اول، تهران: انتشارات نگاه دانش.
2. امیر فخریان، مصطفی. معینی، علیرضا. 1396. بررسی عوامل مؤثر در موفقیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در زمینه برگزاری تورهای داخلی در شهر مشهد. فصلنامه علمی- پژوهشی آمایش جغرافیایی فضا، دانشگاه گلستان 7(25): 220-207.
3. بلوچی، حسین. اسفیدانی، محمدرحیم. عمویی اوجاکی، علی. 1394. بررسی تاثیر تنوع‌طلبی و تازگی‌طلبی گردشگران بر نیت های بازدیدشان (مورد مطالعه: گردشگران شهر تهران). مدیریت بازرگانی. 7 (1): 43-65
4. پور احمد، احمد؛ حسینی سیاه گلی، مهناز؛ صفدری مولان، امین. 1395. ارزیابی شاخص­های توسعه پایدار گردشگری در جوامع میزبان. مطالعه موردی: شهر ساری. فصلنامه علمی- پژوهشی آمایش جغرافیایی فضا، دانشگاه گلستان. 6 (21): 172-159.
5. رستگار، عباسعلی. سیاه سرانی کجوری، محمدعلی. 1394. بررسی تأثیر عوامل شخصیتی مؤثر بر اعتیاد به خرید با اثر تعدیل گری چشم و هم‌چشمی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه سمنان). مدیریت بازرگانی. 7(3): 699-720.
6. رفیعی مجتبی؛ بلوچی، حسین؛ نعمت الهی، مجید؛ متقی، سمیرا. 1394. الگویابی ساختاری تأثیر دانش بر عملکرد و نوآوری با تعدیل گری ساختار سازمانی. فصلنامه مدیریت سازمان­های دولتی. 4(13): 137-156.
 7. حسنوند، احسان؛ حسنوند اسماعیل. 1390. امکان‌سنجی گردشگری روستایی و آثار آن بر توسعه روستایی (بررسی موردی منطقه کهمان در شهرستان سلسله). توسعه روستایی، 3(2): 187-200.
8. حیدری ساربان، وکیل. 1396. بررسی اثرات گردشگری در توسعه اجتماعی مناطق روستایی. مورد مطالعه: شهرستان مشکین‌شهر. فصلنامه علمی- پژوهشی آمایش جغرافیایی فضا، دانشگاه گلستان. 7 (25): 186-171.
9. ده دشتی شاهرخ، زهره؛ ناطق، محمد؛ احسانی، راضیه. 1396. تبیین رابطه قابلیت­های بازاریابی و عملکرد مالی سازمان. مدیریت بازرگانی. 9(1): 103-128.
10. ذهبی، عاطفه. 1394. بررسی تأثیر رابطه میان دین‌داری و سرمایه اجتماعی بر میزان نشاط اجتماعی در میان گردشگران مذهبی ایرانی (مورد مطالعه شهر مشهد). فصلنامه اسلام و علوم اجتماعی. 7(14): 91-77.
11. رحیم نیا، فریبرز؛ پور سلیمی، مجتبی؛ کریمی مزیدی، احمدرضا. 1393. تأثیر صادرات نامریی کالاها و خدمات گردشگری بر اشاعه فرهنگ (نقش تعدیل گری تصویر ذهنی مقصد گردشگری). مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری. 3(11): 117-96.
12. رضوانی، محمدرضا؛ مرادی، مهرنوش. 1391. امکان‌سنجی توسعه گردشگری با رویکرد سیستمی در روستاهای حاشیه کویر میقان اراک. فصلنامه اقتصاد و توسعه روستایی، 1(2): 15-40.
13. شفیعا، سعید؛ صباغ پور آذریان، مهدیه. 1395. تبیین مفهوم معنویت در گردشگری با استفاده از تحلیل محتوا، مطالعات مدیریت گردشگری، 11(35): 127- 107.
14. فوکویاما، فرانسیس. 1379. پایان نظم، ترجمه غلام عباس توسلی، چاپ اول، تهران، چاپ اطلس.
15. فیروزجاییان، علی‌اصغر؛ فیروزجاییان، مجتبی؛ هاشمی پطرودی، سید حمید؛ غلامرضا زاده، فاطمه. 1392: «کاربرد تکنیک مدل­سازی ساختاری تفسیری در مطالعات گردشگری (تحلیلی بر رویکرد آسیب شناسانه)». مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 2(6): 159-129.
16. علویجه، محمدرضا، رجبی بهجت، بهروز، احمدی، محمدمهدی. 1396. نقش تعدیل گری گرایش­های مذهبی در مدل وفاداری مشتری. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. 7(1): 130-115.
17. مطیعی لنگرودی، سیدحسن؛ شریفی، انور، رضاییه آزادی. 1392. امکان‌سنجی توسعه گردشگری در نواحی روستایی از دیدگاه گردشگران (بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب). چشم‌انداز جغرافیایی در مطالعات انسانی، 8 (24): 17-1.
18. ملکی مین‎باش رزگاه، مرتضی، بلوچی، حسین و فارسی زاده، حسین. 1394. بررسی تأثیر تصویر مقصد و رضایت از مقصد بر نیت‌های بازدید گردشگران. مجله‌ی برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری. 4(12): 11-33.
19. نجارزاده، محمد؛ بلوچی، حسین؛ نعمت الهی، مجید. 1396. بررسی تأثیر نگرش مردم محلی بر پایداری مناطق روستایی در جهت توسعه گردشگری روستایی مورد شناسی: منطقه قلات شیراز. جغرافیا و آمایش شهری- منطقه­ای. 7(24): 232-215.
20. نجارزاده، محمد؛ نعمت الهی، مجید. 1395. بررسی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری روستایی در راستای پایداری و توسعه جوامع محلی در مناطق نمونه گردشگری. فصلنامه علمی- پژوهشی و بین‌المللی انجمن جغرافیایی ایران، 14(49): 249- 225.
21. نعمت الهی، مجید؛ نجارزاده، محمد؛ بلوچی، حسین. 1395. ارزیابی سطوح پایداری مقاصد روستایی در راستای توسعه گردشگری روستایی با تعدیل گری تصویر مقصد (مطالعه موردی: دهستان دراک شهرستان شیراز). مجله پژوهش و برنامه‌ریزی روستایی، (4) 5: 154-174.
22. یاوری گهر، فاطمه؛ ابراهیمی، مهدی؛ بهبودی عیسی لو، سولماز. 1396. تأثیر ارزش ادراک شده مقصد زیارتی بر رضایت گردشگر خارجی مسلمان با در نظر گرفتن نقش دین‌داری اسلامی. مطالعات مدیریت گردشگری. 12(38): 21-1.
22.Battour, M., Ismail, M.N., and Battor, M. 2011. The impact of destination attributes on Muslim tourist's choice. International Journal of tourism research, 13(6): 527-540.
23.Bagozzi, R.P. and YI, Y. 1988. On the evaluation of structural equation models. Journal of the Academy of marketing Science. 16 (1): 74-97.
24.Bel, F., Lacroix, A., Lyser, S., Rambonilaza, T.T. and Turpin, N. 2015. omestic demand for tourism in rural areas: Insights from summer stays in three French regions. Tourism Management 46, 562-570.
25.Bell, D.(2006. Variations on the rural idyll. Handbook of RuralStudies. London: Sage Publications :149-160.
26.Cai, L.A. 2002. Cooperative branding for rural destinations. Annals of tourism research, 29(3): 720-742.
27.Chen, P.J. and Kerstetter, D.L. 1999. International students' image of rural Pennsylvania as a travel destination. Journal of Travel Research, 37(3): 256-266.
28.Choi, S. Lehto, X.Y. and Morrison, A. M. 2007. Destination image representation on the web: Content analysis of Macau travel related websites. Tourism Management, 28(1): 118-129.
29.Dwivedi, M. 2009. Online destination image of India: A consumer based perspective. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 21 (2): 226-232.
30.Eby, D.W., Molnar, L.J. and Cai, L.A. 1999. Content preferences for in vehicle tourist information systems: an emerging travel information source. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 6(3): 41-58.
31.Eid, R. and El-Gohary, H. 2015. The role of Islamic religiosity on the relationship between perceived value and tourist satisfaction. Tourism Management, 46, 477-488.
32.Eid, R. 2013. Integrating Muslim customer perceived value, satisfaction, loyalty and retention in the tourism industry: an empirical study. International Journal of Tourism Research. http://dx.doi.org/10.1002/jtr.1982.
33.Frost, W. 2006. Braveheart-edNed Kelly: Historic films, heritage tourism and destination image. Tourism Management, 27(2): 247-254.
34.Fun, F.S., Chiun, L.M., Songan, P. and Nair, V. 2014. The impact of local communities’ involvement and relationship quality on sustainable rural tourism in rural area, Sarawak. The moderating impact of self-efficacy. 5th Asia Euro Conference. 144: 60-65.
35.Gartner, W. 1989. Tourism Image: Attribute Measurement of State Tourism Products Using Multidimensional Techniques. Journal of Travel Research, 28(2): 16–20.
35.Greaves, N. and Skinner, H. 2010. The importance of destination image analysis to UK rural tourism. Marketing Intelligence & Planning, 28(4), 486-507.
36.Gursoy, D., Jurowski, C. and Uysal, M. 2002. Resident attitudes: A structural modelling approach. Annals of Tourism Research, 29(1), 79–105.
37.Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L. and Black, W.C. 1998. Multivariate Data Analysis. fifth ed. Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ.
38.Hall, D. 1998. The Auchincruive Declaration. Retrieved 22 December 1999 from http://www.sac. ac.uk /info/ external.
39.Keil, M., Tan, B.C.Y., Wei, K.K., Saarinen, T., Tuunainen, V. and Wassenaar, A. 2000. A Cross-Cultural Study on Escalation of Commitment Behavior in Software Projects. MIS Quarterly, 24(2): 299-325.
40.Loureiro, S.M.C. and González, F.J.M. 2008. The importance of quality, satisfaction, trust, and image in relation to rural tourist loyalty. Journal of Travel & Tourism Marketing, 25(2), 117-136.
41.Nonally, J.C. 1978. Psychometric Theory, second edition, Mac Graw Hill: New York.
42.Park, D-B., and Yoon, Y-S. 2009. Segmentation by motivation in rural tourism: A Korean case study. Tourism management, 30: 99-108.
43.Stephenson, L., Russell, K., and Edgar, D. 2010. Islamic hospitality in the UAE: Indigenization of products and human capital. Journal of Islamic Marketing, 1(1): 9- 24.
44.Stepchenkova, S. and Morrison, A. M. 2008. Russia's destination image among American pleasure travelers: Revisiting Echtner and Ritchie. Tourism management, 29(3), 548-560.
45.Su, B. 2011. Rural tourism in China. Tourism Management, 32: 1438-1441
46.Wall, G. and Mathieson, A. 2006. Tourism: Change, impacts and opportunities. Essex: Pearson Prentice Hall.
47.World Tourism organization. 1993. Indicators for the Sustainable Management of Tourism, Report of the international Working Group on Indicators of Sustainable Tourism to the environment committee.
48.Zhang, X. 2012. Research on the Development Strategies of Rural Tourism in Suzhou based on SWOT analysis. Energy Procedia, Elsevier 16: 1295-1299.